Atlanten 2

4:e December

Nu är det varmt

I går kväll lade sig vinden. Vi hade kontakt med den norska båten Eventyr som vi la oss efter när vi smet från Kap Verde. Denna båt har vi träffat innan i Portugal och det var trevligt att pratas vid igen.

De ropade upp oss och sa att de skulle motorera mot sydväst under natten för att komma ner till passadvinden. Undrade om vi skulle hänga på. Vi gjorde så och nu vid lunchtid är vi snart nere på 15 grader nord. Söder om detta skall passadvinden börja men ingen vind än.

Varmt är det i alla fall. 30 grader ombord och lika varmt ute plus solstrålningen som gör det brännhett.

Dagen flyter på med segeltrimning, matlagande, läsande, skrivande o pratande...Skönt att sitta på badbryggan med benen i det djupblå Atlantvattnet!

Tillslut liten svag bris akterifrån som gav oss 3-4 knop. Skönt att stänga av motorn en stund. Vill ha vind!

Linda & Agneta svalkar fötterna på badbryggan

Segelsättning, Henrik & Gerth diskuterar

Nu rök skägget o lite till på Hasse

5:e December

Var är vinden?

Vi trodde när vi gav oss iväg att vind skulle vi nog få. Kanske för mycket men vind skulle det vara. Men! Nä inte än o nu börjar det bli tjatigt. På morgonen åkte motorn på igen efter en rullande natt med segel som slog. Vi laddade ner en ny gribfil och fick även ett mail från Anna som sa att vi måste söderut lite till för att få lite vind som vi kan segla på. Kurs hela dagen åt sydväst.

Agneta har utbildat besättningen i hjärt o lungräddning samt sätta i halsen. Det tyckte alla var bra.

Fisket går dåligt. Vi väntar på de stora firrarna som skall i pannan.

Vi har också konstaterat att vi är glada för vår Watermaker. Den tillverkar gott friskt vatten av havsvatten så att vi kan dricka oss otörstiga i värmen( Runt 31 gr). Även kosta på oss en dusch då och då.

Glada miner när Linda & Gerth övar ryggdunk o buktryck

6:e December

Här var de(n).. Äntligen!

Natten har varit fin med god segling i vinden som tilltog i går kväll. Genua & Mesan har drivit oss fram i ca 5 knop hela natten. På morgonen ökade det lite till och fulla segel sattes, vi forsar fram upp emot 8 knop ibland. Över 3 timmar gjorde vi 6,3 knop i snitt. Helt ok tycker vi :-)

Och så äntligen... NAPP!! Vi fick en liten Wahoo och en liten guldmakrill, lagom till vår lunch. Ska bli gott.

Fisken var underbar med kokt potatis o skirat smör.

Hela dagen segling. Känns skönt att slippa köra för motor. Skall bli intressant att se hur det går i ARC racet. så lite vind som det är i år. Vi vet att det är många båtar efter oss.

Fläskfilé till middag, sedan fredagsmys i sittbrunnen innan vi trötta somnade in.

Den lilla Wahoon

Liten guldmakrill

Smakade gott

7:e December

Flygfisk & Långkok

Seglat hela natten. Vi har avverkat 140 Nm på ett dygn per segel. Helt Ok men vi behöver mer fart...

Överallt var vi ser flyger det flygfiskar. Stora o små. Konstigt att de kan flyga så bra, flera hundra meter ibland. Inatt fick vi en lite större på däck.

Vi tinade upp lite kött ur frysen och kokade Chili Con Carne i vår tryckkokare. Skall bli spännande med lite hetta, det svalkar ju när chilieffekten avtagit.

Pratade med våra norska vänner på Eventyr. De hade fått en gribfil med väder som vi stämde av. De hade också fått reda på att de leder ARC rallyt i sin klass (den sista). Det var ju kul för då gör vi ju det med :-)

Efter den heta välsmakande middagen blev det lördagsgodis o film.

Joel & fisken

Chili con carne koket

Atlanten är stor - möte med engelsk båt

8:e December

Egen tid

Nu har vi passerat så långt västerut att det är dags att ställa om klockan. Sist vi gjorde detta var vi på Kap Verde men då visste vi ju att det var rätt. Men idag fattade vi beslutet att ombord på LAYA använda Mid Atlantic timezone som är UTC -2, vilket innebär 3 timmar efter svensk tid. Agneta fick alltså sitta 3 timmar på sitt vaktpass istället för 2.

Idag blev det dålig vind. Helt enl prognosen men ändå... Motorn startades och vi får nog köra nåt dygn nu innan den är tillbaks.

Tvätt hade samlats på hög så idag kördes två maskiner tvätt. Såg roligt ut när den vajade i vinden mitt ute på Atlanten.

2:a Advent firades med glögg o pepparkakor. Sedan skrev vi en flaskpost och skickade med den fina glöggflaskan, och det skall bli kul att se om vi får svar. Och ja! Vi hade en snöboll! (direkt från kylen som höll på att frostas ur)

Nybakat bröd

Adventsfirande - OBS! Snöbollen!

Tvätten vajar i vinden

9:e December

Skrovrengörning

Inte en vindpust på hela natten. På morgonen spegelblankt med en atlantdyning som vi uppskattar är ca 5-8 meter mellan botten o toppen. Men det är 200 meter emellen dyningen så den känns inte utan vi åker bara upp o ner.

Igår upptäckte vi att vi hade påväxning av havstulpaner på skaft. Därför stannade vi och alla hoppade i och vi rengjorde LAYAs skrov under en timme. Vi tror att det kan göra 0,1 knop i fart så nu kommer vi fram fortare.

På eftermiddagen kom vinden tillbaks, så segel sattes och vi susade på i dryga 6 knop.

Det verkar som vi kommit för långt ifrån Eventyr. Vi har försökt att ropa upp dem på VHF radion flera gånger, men tyvärr utan svar. Vi pratades vid i morse men då var det dålig mottagning

Flaskposten - Väntar på svar

10:e December

Fiskafänge o "Nobelmiddag"

Dagen förflöt tämligen händelselöst ända till Gerth vrålar NAPP! Han började hala in reven med hanskar på. Fick in en bit men fick släppa ut igen. Så höll det på ett tag med stora plask i ytan. Tillslut fick han in till båten en Blue Marlin / Svärdfisk. Jättefin o för oss STOR. Efter många försök lyckade Henke att kroka den med huggkroken. Efter ett tag lyckades vi att få en tamp runt stjärten och den fick hänga ett tag för att blöda ut. Sen tog vi ombord den. Uppmättes till 201 cm och vi uppskattar vikten till 35 Kg. Den filéades direkt. Jättefina bitar blev det. Mycket hamnade i frysen och den bäste biten blev det sashimi av till kvällens "nobelmiddag". Nu har vi fisk så vi klarar oss till många middagar.

Middagen bestod förutom av sashimi av fläskstek och hemkokt rödkål samt gräddsås. Smakade fint. Glassbomben fick vi vara utan men var mätta ändå.

Joel i solnedgången

Vilken skönhet

Gerth & Hasse fick ta i

Storfiskarn Gerth

Läs mer om vår översegling