Norgeresa 2022

30 Juni - 22 Juli

Norge med husbil har lockat sedan vi köpte vår bil. Tyvärr kom ju en pandemi ivägen så vi fick glatt hålla oss med hemester. Vi hade läst om Trollstigen som verkade spännande. Dock ville vi inte dra så långt då bränslepriserna var otroligt höga.

Nedan kommer liten reseberättelse vad som hände under 20 dagar i Norge och Sverige

Vår ställplats nedanför Trollväggen. Imponerande vyer.

Efter träff med vår son Tobias med fru Linnéa och deras 2 månader gamla son Elmer i Linnéas familjs stuga utanför Strömstad började vårt Norge äventyr.

Bilen var fulllastad med mat och dryck eftersom vi visste att priserna i Norge är rätt höga. Vi passerade gränsen via Svinesund o passerade Moss och Oslo på E6:an. Vi konstaterade att dieselpriserna är om möjligt ännu högre än hemma. Det verkade som det vanligaste priset var 26,96 kr/lit.

Vi hittade en fin gratisplats utanför Hamar precis vid sjön Mjösas strand. Lång promenad in till stan där Agneta kom med den fina idéen att vi skulle ta en öl på uteserveringen.... 140 kr/st för 40 cl i plastglas!! Visst är det trevligt att gå ut o ta en öl o titta på folk men en fick räcka. Då fattade vi hur höga priserna är i Norge och var glada att vi hade med oss så vi klarar oss.

Färden gick vidare dagen efter norrut på E6. Vi behövde tanka och ute på landet hittade vi en mack som sålde diesel för 22,30 kr/lit,så då blev det att fylla fullt. Konstiga priser i Norge då de ändras hela tiden.

Lillehammer passerades och vi hittade ett spännande ställe på vår ställplats app. Mysäter nationalpark som ligger uppe i bergen . Detta var vårt första möte med serpentinvägar och får som låg på vägarna. När vi kom fram så fanns det fullt med vandringsvägar utmärkta. Självklart skulle vi ut på TUR för vi var ju i Norge. Vi tog den lättaste bara 6 km upp till toppen av Gråhöe som vi såg från parkeringen och såg lagom lätt ut haha.. Stigen gick rätt upp för berget o bitvis var det riktigt brant och ibland väldigt blött eftersom stigen gick i en bäckfåra. Tur att vi hade våra kängor på. Tillslut kom vi i alla fall upp o var glada att vi tagit den "lättaste" leden. Vi var rätt trötta faktiskt. Kort vila på toppen o sen skulle vi ju ner. Men vilket är jobbigast upp eller ner? Det sliter rätt hårt på benen att hålla emot på nervägen. Men vi kom ner o somnade ovaggat denna dag i alla fall.

Toppbestigning av Gråhöe 1023 möh

Trollstigen uppifrån

Dagen efter fortsatte vi till Trollväggen där vi övernattade på en camping precis vid väggen. Vilka vyer då vi satt o kollade på väggen med kikaren. I informationsbladet vi fick var flera klättringsleder utmärkta så vi satt o försökte förstå hur de lyckas att klättra på denna lodräta vägg.

Det är cirka 1700 meter i höjdskillnad från dalbottnen upp till toppen av väggen, därav 1000 meter i princip lodrät bergvägg som delvis lutar (upp till 50 meter) utåt.

Mycket att kolla på i kikaren.

Vattenfallet med bro mitt i Trollstigen

Färden gick sedan upp på Trollstigen. Denna kända turistväg som via 11 hårnålskurvor slingrar sig upp på berget. Här gäller det att hålla tungan rätt i munnen när man var tvungen att hålla koll på möten av ibland turistbussar som var på väg nerför. Stupen på sidorna gör ju också att man inte helst vill ligga för långt ut hahaha Men det gick fint, bara man tog det lungt.

Högst upp finns en stor parkering där vi stannade och tog en promenad ut till en utsiktsplats. När vi kom fram var allt vitt och vi var mitt inne i molnen. Stod på utsiktsplatformen och undrade vad man kunde se... Då klarnade det upp och vi fick en hissnade utsikt över hela dalgången där vägen slingrar sig upp.

Efter intag av en varm soppa till lunch fortsatte vi vidare över fjället till Geiranger dit vi anlände till en fin fricampingplats precis vid fjorden. På kvällen blev det filmkväll då vi lägligt nog tittade på actionfilmen VÅGEN som utspelade sig just i Geiranger...

På väg ner mot Geirangerfjorden

Vår övernattningplats vid fjorden med kryssningsfartyg.

Geiranger från andra hållet på väg upp igen

Vi drog oss sedan söderut till Lovattnet där vi spenderade natten utefter denna smaragdgröna sjö. Fisket var fritt men det visste tydligen inte fisken så det blev Svenska köttbullar till middag istället.

Färden fortsatte söderut och vi passerade Laerdal där vi övernattade på gratisplats.

På de Norska vägarna finns det otaliga tunnlar. De är rätt smala, mörka och man får passa sig att inte komma för långt ut, speciellt vi som är höga och rätt breda då tunnlarna är ju runda och avsmalnande upptill. Längd på tunnlarna står alltid när man kör in ibland 6 km! Men ni skulle se våra miner då vi kom in i Laerdalstunnelen. 28 Km!!! Världens längsta biltunnel med 3 st rastplatser insprängda i berget. Det var skönt o komma ut.

Nu var vi lite trötta på vädret som var regnigt o kallt så vi satte kurs söderut till Lillesand på Sörlannet. Där bor Elisabeth och Anders med sina 2 barn. Vi seglade samtidigt över Atlanten och umgicks en hel del i Karibien. De såg att vi var i Norge o hörde av sig o ville vi skulle komma.

Gamla Laerdal

IMG_0899_redigerad-1.jpgLillesand

Väldigt rolig att träffa gamla seglarvänner efter så många år. De hade ju gift sig och skaffat 2 barn men samtalen fortsatte ungefär på samma ställe som de slutade när vi träffades sist. De gav oss en rundtur i Lillesand där vi blev bjudna på den största glass vi ätit. En kula var i volym det samma som 3-4 normala kulor. På kvällen blev det Karibisk afton med god mat o snack till sena natten.

Vi körde sedan österut utefter sydkusten o stannade på några fina platser och badade o vandrade lite. Sen tog vi färjan från Sandefjord till Moss så vi inte behövde upp o runda Oslo. Precis innan vi lämnade Norge ringer våran kompis Johnny o ville vi skulle köpa färg!? Tydligen är färg billigt i Norge o vi lyckades hitta en färgaffär innan gränsen där 30 liter innhandlades till mindre än halva det svenska priset. Så nu är man väl storsmugglare av vitfärg också.

Anders ,Elisabeth och en av sönerna och Agneta

Grebbestad fick besök

Ställplats Naven vid Vänern

Vädret var nu fint så vi passade på att stanna till i Grebbestad. Fint som vanligt med en fantastisk middag med grillad tonfisk på restaurang.

Vi hade förra året varit på Naven på Kollandsö i Vänern. Nu upptäckte vi att en av deras finaste platser var ledig så självklart passade vi på att boka denna och vara där en natt. Cyklade en rejäl runda på Kollandsö och njöt sedan av den fina solnedgången.

Vi hade ingen lust att dra hem direkt så vi rundade Vättern på den norra sidan o passade på att övernatta både i Karlsborg och på den fina ställplatsen på Aspa båtklubb.

Upptäckte att det var ledigt på en av våra favoritplatser i Borghamn. Detta är vidunderligt om det är rätt väder som det var vid detta tillfälle. Bilen står nästan på kajkanten där man kan flytta ner o sitta o njuta av solnedgången.

När vi nu var nästan hemma kunde vi ju inte undvika att ta 2 nätter på vår andra favoritplats Visingsö där vi cyklade och åt fantastik thaimat på Restaurang Talay Thai.

Nu avslutade vi denna lilla resa och ser fram emot nästa!