Biscaya

Mot Biscaya

7:e Augusti

Sov längre denna morgon. Efter promenad till bagaren och wifi jakt för att ladda ner gribfiler (väder) och skicka ett sista mail, käkade vi god frukost ombord.

Sedan hade vi ett möte ombord med den engelska familjen som också skulle dra iväg mot La Coruna. De skulle gå på eftermiddagen så att deras flickor fick en dag på stranden innan avfärd. De hade beslutat att ta vägen genom Raz de Sein, ett sund mellan ett stort grundområde och fastlandet. Där blir det väldigt strömt o man är tvungen att passera +-15 min vid slackvatten. Vi var inte intresserade att vänta så vi drog iväg och gick omvägen på 6 Nm utanför grundområdet.

Puttrade på för motor ett tag i den obefintliga vinden. Men efter ett tag åkte seglen upp. Kryss i lättvind. När vi passerat grundområdet och svängt in på rätt kurs 206 grader mot La Coruna o hade vinden in akterifrån beslöt vi att spira ut genuan med vår spirbom. Detta var oprövat än så länge så vi fick justera tamparna till allt var perfekt. Sedan hade vi fin läns på 6-7 knop hela eftermiddagen, kvällen o natten.

Middag blev en obestämd färdig maträtt som vi hittade precis nylagad i butiken, Vi hade ingen aning om vad det var med det var ungefär som en shepards pie med köttfärs o potatismos. Mätta o glada blev vi i alla fall.

På kvällen hade vi flera besök av delfiner som lekte runt båten, en fantastisk upplevelse :-)

Maträtten vi köpt men inte visste vad det var

Gott var det i alla fall

Agneta spanar efter delfiner

Delfiner i det klara vattnet

Havet är djupt!

8:e Augusti

Natten har gått bra. Vi seglade fint till kl 03.00 då vinden dog ut och vi satte på motorn.

Natt på havet är helt fantastiskt. Stjärnor i milioner som aldrig går att få se inne på land med alla ljus som stör. Även massor med stjärnfall hela natten. Ett riktigt skådespel som aldrig går att beskriva, måste upplevas!

Vi turades om att sova lite under natten. Så allt har gått bra. Får väl sova lite under dagen också för att orka med nästa natt.

När man går över Biscaya går man utanför kontinentalsockeln. Djupet uppe på kontinentalsockeln är ca 100 meter utanför är det 4500 meter djupt.

På förmiddagen såg vi några valar som sprutade på avstånd, tyvärr för långt för att se själva valen.

Sen flöt dagen på med lunch o fika, däremellan läsning o havstittning :-)

På em fin vind så alla segel åkte upp. Kryssben 6 knop rätt på målet.

Passade också på att skicka ett textmeddelande till familjen hemma via vår satelitelefon. Hoppas de svarar det är ju gratis att skicka till oss via hemsidan.

Vår färd över Biscaya

Val frossa!

9:e Augusti

Natten förflutit väl. Ingen vettig vind så nån gång under natten tog vi ner allt o gick för motor istället. Rätt mycket rullande men att seglen slår kändes inte så lockande det heller.

Jag (Hasse) sov mellan 05-08 o Agneta hade vakt. När jag kom upp möttes jag av en fullständigt extatisk Agneta som bara skrek VAL o talade osammanhängande! :-) Hon hade sett flera stycken som dök jämte och under båten! De är STORA säkert 20 meter. Vi lyckades att se en flock till som vi försökte komma nära. Svårt att fota dem för de tar bara ett andetag och dyker igen utan att så stor del av kroppen kommer upp över ytan.

På förmiddagen byttes gästflaggan till den spanska och strax därefter land i sikte! Dock väldigt långt bort ca 50 Nm så det tar ett bra tag att ta sig iland.

Vi anlände till Marina La Coruna kl 22.20 precis i skymmningen. Gick kalas att lägga till i denna moderna marina.

Efter tilläggning knäckte vi en GOD flaska champagne som vi fick vid avseglingen. Tack Bernt!

Video från vårt möte med delfiner o valar

Fyren utanför La Coruna

Härligt god skumpa - välförtjänt!

10:e Augusti

AIS:en hade kommit

Efter en god natts sömn, checkade vi in på marinan. Här var det DYRT kan jag lova trots att de bjöd på en natt om man bokade 5 nätter.

AIS en hade kommit tack o lov, nu skall vi montera denna. Stort tack till Jocke på Trueheading som hjälpt oss med problemet,

Sedan cykeltur till centrum och god spansk lunch. För att sedan åka hem igen o jobba lite med hemsidan o videofilmen så att Ni kan få se hur vi har det :-)

För Er som undrar kan vi meddela att motorn ser OK ut. Har gått fint hela vägen. Oljan ser fin ut. Vi håller tummarna...