Cartagena De Indias

Cartagena, även känd som Cartagena de Indias, är en stor hamnstad vid Colombias norra kust. Den är administrativ huvudort för departementet Bolívar.

Cartagena möter Karibiska havet i väster. I söder ligger Cartagenabukten (Bahia de Cartagena) med de två infartslederna Bocachica i söder och Bocagrande i norr. Cartagenas geografiska läge är 10°25' N och 75°32' V.

Hamnen, fästningarna och monumenten i gamla Cartagena klassades av Unesco som Colombias första världsarv 1984.

Wikipedia

16:e juni

Lämnar Santa Marta

Vi har verkligen trivts bra i marinan men nu var det dags för oss att lämna o dra vidare. Men först så gick vi runt o sa hej till alla våra vänner. Vi hade kvar 5 pkt med svenska pepparkakor ombord och de delade vi ut till marinans personal och en av båtkillarna som alltid varit glad o hejade jämt.

Vi puttrade bort till dieselbryggan och fick vänta där ett bra tag till siestan var slut och vi kunde få fulla dieseltankar. Sedan gick vi bara runt hörnet söderut o droppade ankaret utanför Rodadero som vi planerat.

Delfinkonster

17:e Juni

Rio Magdalena

Uppstigning 04.30 och halade upp ankaret. För motor till en början västerut innan en lagom bris kom under förmiddagen o vi kunde sätta segel.

Vi skulle idag passera Rio Magdalenas utlopp som ligger strax norr om Barranquilla. Rio Magdalena är Colombias största flod och rinner upp långt upp i Anderna i nästan samma område som Orinocko och Amazonas. Den för ut otroliga mängder vatten i havet och är känd för att kunna resa otroligt höga brytande sjöar på upp till 10 meters höjd när vattenmassorna möter havsdyningen från Atlanten och Karibien. Dessutom kan den föra med sig trädstammar, uppsvällda djur och all möjlig bråte som vi inte vill krocka med.

Kursen vi satt tog oss ca 6 Nm från mynningen där vi hade en waypoint ock kunde svänga söderut. Vi hade tur och såg inget bråte i vattnet o sjön var också vänlig mot oss. Men vattnet var brunt av sediment och skapade en sidoström på ca 2 knop även så här långt ut.

Fram på eftermiddagen gick vi in i en liten skyddad vik o droppade ankaret för natten. Rätt som det var så ropade nån på LAYA på VHFen. Inget svar dock så vi tittade ut och där var kustbevakningen som ville komma ombord o inspektera oss. Trevliga gubbar som kollade våra papper o skrev en rapport om vilka vi var. De undrade även om vi hade sett en katamaran som varit försvunnen i området sedan 6:e juni. Vi hade naturligtvis inte sett denna men kom sedan på att de hade legat i marinan i Santa Marta o var på väg till Panama. Hoppas verkligen att de hade struntat i alla papper o dragit dit o inte drabbats av något elände.

Kustbevakningen på besök

Växtdelar bildar hela öar ibland

Typisk Columbiansk taxi - Hur ser han att köra?

Taxibåt fräser fram i hamnen

18:e Juni

Mot Cartagena

Hasse steg ur bingen vid 06.30 o halade upp ankaret ur lerbotten i viken. Helt vindstilla så han puttrade ut sakta medans Agneta kunde sova vidare en stund.

Ute på havet såg vi nu massor av den bråte vi var rädda för igår. Vi fick hålla nogrann uppsikt o kryssa fram mellan trädstammar och öar av växtdelar som flöt omkring.

Kul var att vår mirakelmanick The Wirie som hittar wifinät lyckades att hitta nät ute på öppna havet! Ingen aning om var den hittar detta ibland men kolla mail o surfa gick fint nästan hela dagen.

Fram på eftermiddagen var vi framme i Cartagena. Vi ropade upp portcontrol och fick tillstånd att gå genom kanalen i breakwater in till hamnen, där vi ankrade utanför Club Nautico. Tyvärr byggs marinan om så det finns ingen service där överhuvudtaget. Bara en plats att lägga jollen när man är i land. Kostar 200 kr /vecka!! Men det är en bra plats att ligga på med nära till centrum o gamla stan.

För ankar vid Club Nautico

19:e - 28:e Juni

Cartagena en trevlig stad

Vi låg utanför Club Nautico. Det är varmt här eller skall vi säga HETT! Upp mot 40 grader på eftermiddagen och nästan ingen vind. Vattnet i viken är också riktigt varmt ca 30 grader för vattnet står helt still. Ingen svalka altså genom skrovet så det blir varmt ombord. Mycket föroreningar i vattnet så här kan man absolut inte bada. Men där tar gnället slut!

Cartagena är en mycket vacker stad med många fina byggnader överallt. Befolkningen är vänlig och ett leende bemöts alltid med en trevlig hälsningsfras och en tumme upp. Tricket är att inte försöka prata engelska utan ta spanska istället även om man ingen kan. De är så hjälpsamma o det blir många garv åt våra charader. Vi gillar verkligen Colombia.

Kul är att det är fotbolls-VM här och alla är tokiga när Colombia har vunnit en match. Bilar tutar och människor hänger ut ur bilar o tjoar.

Det finns fina stora köpcenter med aircondition i o gratis wifinät som vi kan pusta ut i ibland.

Taxi är billigt och en transport genom hela stan får man för ca 25 :-

Vi besökte Naval/marin museet en dag. Tyvärr var allt på spanska så vi förstod inte så mycket men det var intressant ändå att se alla gamla skepp o sjöslag som varit häromkring.

En dag hade flottbasen festligheter. Flera större båtar ankrade upp och marscher spelades. Salut sköts för fullt så det var ett riktigt pådrag. Vet tyvärr inte för vad.

Härliga färger... Typisk Taxi

Glada fotbollssupportrar efter seger

Vy från gamla stan

Grannbåt utanför flottbasen

29:e Juni

Ny besättning anländer

Denna dag skall vår nya besättning anlända. Det är Calle, Anette, Marcus & Rebecka som kommer från Jönköping och skall vara besättning ombord i dryga två veckor. Calle & Anette är gamla kompisar till oss o Rebecka o Markus är Calles barn, Skall bli jättekul!

På morgonen så bunkrade vi en rejäl omgång. Så vi slipper detta när de kommit. Förberedde även en Ceasarsallad så de kunde få något i magen. Man vet ju hur det känns att sitta på ett flyg hela dagen.

Vår agent David hade erbjudit sig att ta sin bil och vi kunde åka ut och hämta dem på flyget. På så vis slapp de ju ta taxi men även att agenten kunde få alla pass och göra klart alla papper för vår avsegling.

Tillslut så kom de och det blev en trevlig kväll ombord.

Calle, Rebecka, Marcus, Anette & Agneta

30:e Juni

Bunkrar det sista

På San Blas öarna finns det inget att köpa direkt så man måste räkna med att ha med sig allt man behöver. Vi har bunkrat under en längre tid men idag var det dags att handla alla färskvaror. Vi tog en promenad till stora matbutiken JUMBO o handlade där medans besättningen gjorde Cartagena.

Nya besättningen hade med en stor låda med en massa reservdelar vi har saknat. Det var kul att packa upp :-) Däri var även vår post från Sverige som Hasses syster har skickst med. Kul med pensionspapper - NOT! Men resten var kul..

Ikväll blir det middag på restaurang för att sedan dra mot San Blas i morgon förmiddag.