Colombia

6:e Maj

Vi styr mot Colombia

När vi var klara med frukosten halde vi upp ankaret och efter kontakt med Port Control fick tillstånd att gå in i hamnen till Imigration o Tull. De har ett konstigt system här att man måste gå in till hamnen för att klarera in eller ut. Lägga till vid en kaj som absolut inte är gjord för mindre båtar. Det finns inte ens pollare så nära som man behöver utan får knyta fast i några små ringar som tamparna knappt går igenom. Däremot blir man upphämtad i bil och körd till kryssningterminalen där alla formaliteter avklaras snabb o bra.

När vi var klara gav vi oss ut på havet. Kurs sattes norr om halvön De La Guajira. Detta är en beryktad svår passage som inte skall företas vid risk för stark vind. Sjön kan här lätt växa sig stor och vågor på över 10 meter är inte ovanliga. Nu var det i alla fall bra väder för denna passage. Fin seglats med ca 7 knop på bara genuan.

Fiskedraget åkte i och det dröjde inte länge innan vi halade upp en fin dorao som var lagom för 2 till middagen. Stektes med kokt potatis och dillmajonäs - GOTT!

Jag (Hasse) skulle spänna fast ankaret så det inte glider på rullen och skramlar. Ligger på knä längst fram i fören fastspänd. Då ser jag en delfin som ligger o simmar i bogvattnet nedanför mej. Rätt som det är hoppar den och hade jag sträckt ut handen så hade jag kunnat klappa den på magen. Jag skriker glädjetjut o visslar då fortsätter den runt hela båten o ger oss en uppvisning med hopp o braklandningar på sidan så vattnet skvätte. Helt klart tyckte den att det var kul när vi skrek o tjoade för varje skutt. Ville liksom ha kontakt. :-)

Dorado för 2

Solnedgång till havs

7:e Maj

Utanför Colombias kust

Natten förflöt bra med 3 timmars pass. Mitt i natten mojnade vinden lite så vi gjorde bara 2 knop. Motorn startades o fick putta på lite.

Fram på dagen kom vinden tillbaks och vi seglade fint igen. Även att vi svängde söderut så vred sig vinden lika mycket, pga att vinden följde kustlinjen, och vi kunde segla fint hela vägen.

Santa Marta Marina

8:e Maj

Santa Marta

Natten var stökig, med ett himla rullande. Vi fick inte mycket sömn denna natt. Men det är väl ok för det var ju sista natten.

Mitt på dagen kom vi fram till Santa Marta och gick in i den fina marinan. Strulig tilläggning med kraftig sidvind, men tillslut var vi fastknytna i bryggan efter ett halvår för ankar.

Vi hann inte mer än bli klara så kom en agent och ville ta hand om vår inklarering. Här i Colombia får man inte sköta inklareringen själv utan allt måste gå via en agent. Priset för allt är 240 USD över 1500:-.

Mycket trevlig marina med fina duschar o toaletter. liten minimarket och en luftkonditionerad captains lounge med TV och internet.

Trevliga människor. En tjej som jobbar i marinan har bott o studerat i Malmö en termin så hon kan till och med lite svenska, så världen är liten ibland.

Snickrande av sjökojstillsats

Sjökoj färdig, bara att rulla på

Bombgruppen kollar inför presidentbesök

9:e - 15:e maj

Båtfix & cykelsmörjning

Vi passade på att jobba med LAYA lite nu på förmiddagarna innan värsta värmen. Offeranoder i kylsystemet till motorn byttes. Vi byggde en avdelare i vår akterkoj som skall fungera som sjökoj. Vi har haft problem med att vi rullat runt i kojen vid sjögång. Hoppas detta blir bättre. Packade ihop jollen så den inte blir bränd i solen. Satte upp soltak över så stor del av båyen som möjligt. Mätte upp o ritade 2 st nya sol/regnskydd till för o akterluckorna som skall beställas. Ja mycket blir gjort det är skönt.

Våra cyklar som hängt under solpanelen i aktern plockades ner. Nu var de jätterostiga. Smörjde upp växlar, bromsar och alla vajrar. Satte ihop det igen o nu funkar de nästan perfekt igen. Skönt med cykel att ta sig snabbt fram i marinan. Trafiken i Santa Marta får vänta ett par dagar..

På eftermiddagarna en promenad i stan o tittar på det pulserande stadslivet. Vi försöker att lära oss att hitta till alla viktiga ställen. Mataffären, apoteket, posten, banken. etc.etc. Utbudet av varor och priserna här är riktigt bra. En kul sak vi sett här på gatorna är mobiltelefon uthyrare. De sitter vid ett bord, på bordet finns 4 st mobiltelefoner fastkjedjade i varsin 3 m lång kjedja. Sen kommer någon och lånar telefonen, ringer sitt samtal och betalar ca 30 öre/minut. Som en mobil telefonkiosk..

Vi gick till en mobiloperatör och skulle köpa ett SIMkort till mobilen. Hela personalen engagerade sig och efter 1,5 tim hade vi fått ett Columbianskt telnr med 3 Gb i internet per månad. Det vara bara en tjej som kunde lite engelska men med teckenspråk o mycket garv så gick det bra tillslut.

Träffade ett trevligt engelskt par i marinan. De hade bott i sin båt här i ett halvår och hade fin information om Colombia o Santa Marta. Tipsade även om ett boende i Cartagena som vi skall åkat till i helgen.

Vi gjorde det absolut farligaste vi gjort sedan vi lämnade Sverige! Cyklade 4 Km till busskontoret o köpte biljetter till Cartagena. Totalt livsfarligt och glada att vi inte blev överkörda av vettvillingarna i trafiken. Också stora hål i vägen rätt som det var.

Sista kvällen tog vi en promenad in till stan. Ett stort uppbåd av poliser o militärer med vapen till tänderna. Det visade sig att Colombias president var på valturne i Santa marta inför det stundande presidentvalet. Vi såg han på håll. Mycket krypskyttar på varenda hustak var det när man tittade en stund..

Brasilianskt stort segelfartyg

Härligt band underhåller utomhus i den ljumma kvällen

Gamla stan Cartagena

Utsikt från katedralen

Stor stöldrisk - bäst o låsa

16:e maj

Cartagena

Tidig väckning kl 06.00. Buissen gick 07.20 så vi tog en taxi dit för 15:- Bussen tog 4 timmar, men var bra o bekväm med aircondition ombord. Framme vandrade vi i gamla stan o käkade en god lunch med soppa och kyckling för ca 45:- med dryck. Checkade in på det mysiga Hostal Santa Domingo i gamla stan vi fått tips om. Rent o snyggt. Dubbelrum för 450:-/natt inkl frukost.

Vandrade sedan ner till Club Nautico där vi mötte en Nya Zeeländsk båt vi träffat sedan Aruba. Besättningen består av Jon en härlig rullstolsbunden kille som inte har en enda begränsning. Han livnär sig på att köpa båtar i Karibien o seglar hem dem till Nya Zeeland där han säljer dem. Till sin hjälp har han Ricky som är en Indonesisk kock utan seglarvana. De visade oss var marinbutiken var så vi kunde handla de reservdelar vi desperat sökte. Oljefilter till hjälpkärran har vi letat efter i hela europa och karibien utan resultat. Här hade de, vi köpte två. Offeranod till propelleraxeln, Flagga o lite smått o gott.

Sen gick vi med Jon till ett byggvaruhus flera km bort. Trottoarerna är obefintliga med skyhöga trottoarkanter, stora hål lite överallt. Jon tar sig fram med sin rullstol i detta. Ser helt sjukt ut i bland men fram kom han o ibland fortare än oss. Där handlade vi ny hink o slipgrejor till dremelmaskinen.. Sen lång promenad hem igen. Trötta duschade vi för att sedan käka en god middag. Hittade lite underhållning på vägen hem,i form av utomhuskonsert, innan vi trötta somnade in.

Fruktdam på torget

Agneta i guldmuséet

Fina guldföremål

God yoghurt

17:e maj

Cartagena

Efter en god frukost på vårt hostel, begav vi oss ut i vimlet. Förmiddagsfika på luftkonditionerat shoppingcenter. Sedan gick vi runt gamla stan. Lunchen blev på en parkbänk. Vi hade inhandlat bröd o skinka samt lite tilltugg. Var trevligt i parken,men tror dock inte det var speciellt mycket billigare än ett restaurangbesök  haha..

Besökte guldmuseet. Verkligen kul att se alla otroliga guldarbeten som de gjorde för mer än 300 år sedan.

Via mail har vi också fått klart med hela besättningen över stilla havet. Blir en bra blandning med en kompetent besättning. 4 män o 2 kvinnor. Känns skönt att detta är klart även om det är långt dit.

På kvällen träffade vi Jon och käkade middag ihop. Nu skiljs våra vägar för denna gång.

Brud på väg till bröllop

Brudnäbbar

Kohuvud tittar ut från restaurang

18: maj

"Hemåt" igen

Efter vår goda frukost packade vi i hop och checkade ut. Gick ner till torget där vi satte oss i två timmar på ett kafé med varsin kopp kaffe. Satt där o tittade på folk och de envisa gatuförsäljarna som säljer tröjor, hattar o krimskrams. Jättekul att se. Tekniken man skall hålla sig vid är att alrdrig ta i något som man inte är intresserad av, då är risken stor att man tillslut handlat nåt man inte vill ha.

Sedan en lunch innan vi bordade bussen hem till Santa Marta igen.

Jon berättar om sina äventyr