Cook Islands

Cook Islands är en liten egen nation bestående av små öar. Belägen sydväst om Franska Polynesien och sydost om Niue. Huvudön heter Rarotonga där turistindustrin är stor. Det går flyg hit från Nya Zeeland, Australien och Los Angeles. Eftersom det ligger så långt söderut så blir det kallare här än i Franska Polynesien. Deras vinter är som våran sommar.

14:e - 18:e Juni

Till havs

På morgonen tuffade vi ut ur Bora Boras lagun. Dessförinnan hade vi delat med oss till Littorina av våra bananer som nu mognat alla på en gång. Ute till havs sattes genua och mesan. Slör på ca 10 - 15 m/sek. Stundtals grov sjö så det blev ett jobbigt första dygn där vi allihop kämpade mot gungandet. Svårt att laga mat och att sova. Dagen efter blev det bättre och vinden mer akterlig. Spirbommarna sattes o vi susade på fint. Första dygnet gjorde vi 156 Nm = ca. 29 mil, en bra dygnsetapp.

Allteftersom blev vinden svagare o på slutet fick motorn startas för att komme fram innan midsommar.

Otroligt dåligt med fartyg på denna sträcka. Vi såg inga andra båtar ute till havs.

Näst sista dagen så åkte fiskedraget i. På eftermiddagen small det till och en STOR guldmakrill satt på kroken. Tog en bra stund innan vi lyckats landa den på däck.  Vägde över 20 Kg och blir till många middagar framöver. Det som inte hamnade i frysen åts pinfärsk som sashimi till förrätt och stekt med kokt potatis och dillmajonäs.

Sista natten så drabbades vi av ett kraftigt väderomslag. Inom 30 sek vred vinden 90 grader o ökade till kulingstyrka. Fortsatte sedan att vrida tillslut 180 grader rak sydlig. Vinden var uppe i 17-18 m/sek o sjön vräkte över oss i den kolsvarta natten. Det blev också kallt- 21  grader så hela sjöstället inklusive Helly Hansen sockar åkte på. Blev en lång sömnfri natt, men det gick bra om än jobbigt.

Sista dagen blev det motorgång. Vinden "rakt i näbben" och vi  ville fram innan kvällningen, med kalla vindar från söder.

Inne i Avatiu hamn så visades vi in på en plats där vi fick lägga till på medelhavsvis med aktern först. Vi fick besök av flera tjänstemän, en hälsokontrollant som sprutade mot insekter och tull o imigration som hade massor av papper att fylla i...  Samt bio security som kollade alla grönsaker o mat...

Nu satt den på kroken

Kampen blev lång

Men tillslut var den uppe

Och här som sashimi, serverad med wasabi o soya

19:e Juni

Midsommarafton

Nu fick vi äntligen gå iland efter att allt pappersarbete var avklarat. Eller föresten vi tvingades att fylla i nya papper hos hamnkaptenen som också ville ha sin andel.,

Därefter så gick vi in till centrum. En jättefin liten stad med en trevlig stämning i. Vi köpte telefonkort för internet och käkade lunch på en mysig uteservering. Här är väldigt skön temperatur. ca 25 grader mitt på dan så man kan gå lite fortare än vi har gjort på länge.

Hemma på LAYA igen förbereddes kvällens firande. Först städning och sedan sattes flaggspelet upp dagen till ära. Ulla hade ju haft med sig matjesill, västerbottenost, knäckebröd o snaps. Det blev basen i kvällens middag. På en bädd av kall kokt potatis lades hackat ägg därefter matjessill och hackad lök. Serverades med rikligt med brynt smör. Kan det bli godare? En toppenkväll i söderhavet.

Flaggspelet dagen till ära

LAYA festklädd

Kan vara svårt att ta sig iland

En riktig festmåltid

Midsommar ombord

20:e Juni

Marknad & Skitjobb...

Var en seg morgon. Alla var trötta efter att varit uppe länge i går.

Idag var det lördag och marknadsdag i stan. Fullt med krimskrams, frukt, bröd, hantverk blandat med mat o fikastånd. En härlig röra. Vi vandrade runt o tittade på kommersen sedan en jättevåffla med glass o kaffe.

Vår toalett i aktern har blivit sämre o sämre i spolningen och idag var det nästan stopp. Dags att göra nåt åt detta. Alla avloppslangar skruvades bort och gjordes ren på badbryggan. De var fulla av urinsten med bara ett sugrörsstort hål kvar. Konstigt att det kan bildas så mycket. Urinsten beror på att vi utsöndrar kalk via urinen som tillsammans med saltvattnet bildar kristaller som täpper igen slangarna. Vi har provat att lösa upp detta på olika sätt. Det enda som verkar fungera är saltsyra i minst 30% lösning, men måste göras ofta för att hålla stenen borta.

På kvällen blev det take away hamburgare och en film i salongen.

Små danserskor på marknaden.

Fruktstånd på marknaden

Pärlor säljs här med

Gott med våffla o glass!!

Ett marknadshus

21:a - 23:a Juni

Rarotonga

Söndagen var slö. Vi tog en promanad i stan. Upptäckte då att alla damer hade fina hattar på sig med blomsterkrans på hatten. Var lite svårt att fota detta men lyckades få en bild bakifrån..

På måndagen var det meningen att vi alla skulle åka iväg till ett bryggeri som ligger på södra delen av ön. Tyvärr så blev det inte så. Det var rena vilda västern i hamnen. En båt skulle åka o hade fått en ankarkätting över sin. Så när det halades upp så började ju en båt att driva i den kraftiga sidvinden. När vi sen fick höra att vår båtgranne skulle dra så beslutade vi att stanna hemma o det var nog bäst i alla fall. Hade han fått med sig vårt ankare o ingen var hemma så hade det inte gått bra. Aare o Ulla drog iväg i alla fall o fick ett fint bryggeribesök på ett litet microbryggeri. När de kom hem så passade Hasse o Agneta på att ta bussen runt ön. Busschauffören var en upplevelse. Han hade en mikrofon som han konstant sjöng i eller berättade historier. Påstod att han skulle tillbaks till fängelset på kvällen. Ja många skratt på denna bussfärd.

Nu har vi också bunkrat diesel som vi gjorde åt i kulingen på väg hit.

Sista dagen ägnades åt att fylla i massor av papper som tullen och imigration skulle ha. Kan inte förstå varför de skall vara så besvärliga? Vad skall de använda alla papper till med samma uppgifter på?

Sedan sista bunkringen av mat innan vi kastar loss på eftermiddagen mot Niue...

Dam med hatt o krans

Här är väl förberett för tsunami evakuering