Kiel - Holland

Kiel

5 - 6 Juli

Vi stannade kvar i Dusternbrook marina som låg nära stan. Leif & Åsa lämnade oss efter frukosten.

Tobbe & Agneta tog cyklarna o drog till botaniska trädgården o Hasse jobbade några timmar med installationen av watermakern. Sen blev det promenad till city.

Tidigt på morgonen den 6:e lämnade Tobias oss med tåget hem till Sverige igen. Nästa gång vi träffas är på Kanarieöarna i höst :)

Vi passade också på att köpa en ny musikanläggning istället för den gamla som inte ens gick att lyssna på radio med. Mycket kabeldragande blev det innan det var klart,  men blev rätt bra och levererar kanonljud Dessutom kan man koppla in Iphone/Ipod/Usb/aux

Hasse drar kablar

Nya musikanläggningen

Kalabaliken i Holtenau

7:e Juli

Efter bunkring som tog stor del av dagen, anlände vår nya besättning Calle, Margareta & Ann-Marie. de skall vara ombord i två veckor.

Direkt när de mönstrat på kastade vi loss och satte kurs mot Kielkanalens mynning. Vi fick slussa in nästan direkt samtidigt som 3 st handelsfartyd och ett antal fritidsbåtar. Allt gick fint till en början förutom väldigt låg kaj i trä, så fendrarna räckte inte riktigt till. Ett tips är att de skall ligga o flyta i vattnet.

När vi skulle gå ur slussen gastade de på VHF o i högtalare att fritidsdbåtarna skulle gå ur slussen först. Fartyget vid sidan av oss låg med propellern på och tryckte oss in i sidan så när vi skulle ge oss iväg höll vi två gånger på att ramma ett handelsfartyg framför oss! Det var endast millimetrar ifrån att vi fått allvarliga skador, men hade tur och en hårt arbetande besättning somm räddade oss till slut.

Vi puttrade iväg ca 15 km i kanalen o gick in i en liten sjö där vi la oss för ankar. Trevlig middag i sittbrunnen.

Annmarie. Margareta & Calle mönstrar på

Fin båtdrickaflaska in present :-) TACK!

I slussen med faryget vi höll på att ramma!

Stora fartyg i kanalen

Brunsbüttel

8 Juli

Hasse o Agneta var pigga o gick upp tidigt för att efter lite strul med att vi stod på botten, ge sig av i kanalen. Hela dagen puttrade vi på de tot 100 km som kanalen är.

Vi anlände till Brunsbüttel på eftermiddagen, och efter en välförtjänt pilsner spenderade eftermiddagen med att bunkra mat för överfarten till Holland.

På kvällen blev det gott grillat ombord och en trevlig kväll.

Gott i värmen

Stora fartyg passerar bredvid vår kajplats

Mat i stora lass

Grill!

Till Holland

9 - 10 Juli

Holländarna är alltid medvetna när man skall gå ut i tidvatten. Alltså knatar man bort o frågar ett trevligt par som gav besked att kl 13.00 är lämplig tid att lämna på. Detta var 2 timmar tidigare än vad vi trodde!

Alla båtar gav sig in i slussen. Denna gång mycket stilla o lugnt o inga missöden. Vi kom ut på Nordsjöns vatten o satte mesan o genua o puttrade på lite med motorn ut förbi Cuxhafen. På vägen blev vi uppropade på VHF:en o fick en utskällning för vi hade genat lite i farleden. Här får man se till att sköta sig!

Vi hade tidvattnet med oss ut samt en frisk nordvästlig vind som gjorde att sjön bitvis blev lite grov...

Efter några timmar hade vi kommit ut på fritt vatten o vek av sydväst mot Holland. Natten blev ibland lite tuff i den friska vinden o grova sjön. Men ibland seglade vi så det stod härliga till över 9 knop längre stunder. På morgonen rundade vi Borkum och vek av in i farleden. Samtidigt grundade det upp och sjön växte till 3-4 meter. Blev lite skumpigt innan vi la till inne i Delfzejils marina. 139 Nm på 22 timmar och 23 minuter.

Besättningen fixade härlig middag ombord.

Calle & Glassen i Brunsbüttel

Slussen öppnar sig mot Nordsjön

AIS bild utanför Cuxhafen

Ibland över 10 knop segling

Vacker solnedgång

Middag ombord, gjord av besättningen