Kingdom of Tonga

Vavau:s fina ögrupp - här finns mycket att utforska

3:e - 7:e Juli

Till havs

Vi lämnade Niue bakom oss tidigt på förmiddagen. Fin vind akterifrån. Genua o Mesan gav oss stundtals 8 knop.. Seglade bra i två dygn sedan dog vinden helt o hållet. Då fick det bli järngenua (motor) för vi har ju besättning att hämta på Tonga på onsdag.

Sista natten blev dramatisk. Agneta satt vakt och Hasse & Ulla sov. Rätt som det var väcktes vi av ett skramlande o konstiga rörelser i LAYA. Visste inte då vad det var men nu efteråt så tror vi att vi nog hade kört på en sovande val. Valen stötte upp vår sänkköl o det var det som skramlade. Dessutom så blev nog valen rädd o stötte därför LAYA i sidled o gav oss konstiga rörelser. Tack o lov är vi ju långkölade o bör inte skadat valen men den blev nog lika rädd som oss..

Tidigt på morgonen anlände vi som planerat till Nuku´alofa, huvudstaden på Tonga. Där ropade vi upp portcontrol för instruktioner för inklarering. Får då reda på att det är helgdag! Kungen hade fyllt år och hade även årsdag till kröningen så det hade varit helg i 4 dagar nu. Alltså ingen inklarering. Dessutom ingen plats vid karantänbryggan. Vi gav oss då ut till den lilla ön Pangiamotu där vi droppade ankaret. Vi fick egentligen inte gå iland men vem skulle veta o kolla? På ön ligger Big Mamas Yacht Club. Dit åkte vi o fick både en öl, internet o en god middag. Trevlig seglarställe som inte skall missas om man är här.

Solnedgångar till havs är magiska

Big Mamas vrak visar vägen

Kungliga slottet

Bilder på kungaparet överallt

8:e Juli

Inklarering & ny besättning

Tidig morgon halade vi upp ankaret o begav oss tillbaks till Nuku´alofa där vi fick ankra utanför hamnen i väntan på inklarering. Efter lång väntan så fick vi gå in till karantänbryggan. Där kom först imigration med en knippe papper o en stämpel. När allt var ifyllt o passen stämplade lämnade han. Sen var det tull och karantän som kom samtidigt. Nya papper att fylla i. Sen tar karantändamen våra sopor skutsade oss i sin bil till närmsta bankomat för att vi skulle kunna ta ut pengar. Ja hon skulle ha 50 Tongadollar i betalning men det var omtänksamt ändå. Tillbaks på LAYA igen o då kom hälsomyndigheterna o kollade så att vi var friska. Även han ville ha betalt 100 Tdollar... Sen var vi äntligen klara. Vi måste bara säga att även om det är krångligt o tar tid o kostar pengar så här på Tonga var alla mycket trevliga o hjälpsamma.

Sen fick vi lov att ta ner den gula flaggan o lägga oss någon annanstans. Vi droppade ankaret o backade in mot en pirarm där vi la långa linor iland. Tack o lov för hjälpsamma seglare som kom med jollar o hjälpte till med linorna.

Vi han inte mer än bli klara så stannar en taxi på piren. Ut hoppar vår nya besättning Ulf & Ann som anlänt efter lång flygning från Sverige. Blev en massa prat och en enklare lunch ombord. På eftermiddagen stack Hasse, Agneta & Ulla in till stan. Ulf & Ann passade på att vila o komma iordning ombord.  Vi jagade rätt på ett simkort till telefonen. Här fanns Digicel som har bra täckning på Tonga. Vi köpte ett kort o fyllde på med 2 Gb så nu har vi internet ett tag.

Trevlig middag ombord med mycket snack om allt som hänt både hos oss o hemma...

Marknaden i Nuku´Alofa

DSC_4003.JPGTvätteriet har fullt upp att göra

9:e Juli

Shopping o Dieselkonk

Sämre väder idag. En front passerar o skapade kraftiga vindar o regn. Men vi låg ju kvar i hamn. Vi gick in till stan o handlade. Behövde ju köpa käk inför vår seglats norrut inom Tonga. Utbudet här i affärerna är inte vad svenskar är vana vid. Rätt torftigt. En o annan kyckling lite fläskkotletter o en svindyr färs. Allt fryst. Annars lite burkar o dyligt.

Men vi skrapade ihop rätt bra vad vi behövde i alla fall.

På eftermiddagen vandring iväg till en närbelägen mack. Sedan fick vi bära hem 95 liter diesel. En långseglares vardag, haha.

På kvällen middag ombord

DSC_4015.JPGVi lämnar våra spår hos Big Mama

10:e Juli

Klarering Klarering....

Här på Tonga måste man klarera in o ut även mellan hamnar inom landet. Så nu skulle vi klarera ut från Nuku´alofa för att kunna segla norrut i ökjedjan. Först till hamnmyndigheten. Där fick vi betala för att vi legat i hamn. Sen vidare till tullen i samma byggnad. Där blir vi upplysta att boarding officer inte var på plats utan han fanns att finna längre ut i hamnen. På vägen ut så skulle hamnkaptenen besökas. Han var inte inne utan han skulle komma tillbaks dagen efter. Men tack o lov så blev vi upplysta att bara vi betalat så var det ok ändå..? Sedan hittade vi tullgubben i ett litet kontor i en magasinsbyggnad. Efter div pappersifyllande så skulle hans springpojke fixa kopia på alla papper. Det tog 40 minuter. Under tiden så hade vi en mycket trevlig pratstund med tullaren som berättade om sin familj och livet på Tonga. Så här är livet som långseglare ibland. Det viktigaste är att hålla ett gott humör och inte bli irriterad. Man kan alltid skratta och försöka se det komiska i situationen.

Efter detta äventyr så gick vi ut till Big Mama igen för att skriva våra namn på hennes wall of fame som finns i hela restaurangen. Där fanns en Svensk flagga som kompisar till Ulla satte upp 2008. Där hade vi fått lov att skriva även våra namn på.

På eftermiddagen sattes kurs norrut mot Nomuka dit vi räknat med att gå över natt.

DSC_4020_redigerad-1.jpgLAYA utanför Big Mamas

11-13:e Juli

Ha´apai Group

Vi anlände till Nomoka där vi ankrade utanför den lilla ön Nomuka Iki där det funnits ett fängelse innan. Otroligt vacker strand där vi hittade fina snäckor och kokosnötter. Lite som Robinson. Rätt som det var så kom den största gris vi nånsin sett nästan som en liten ko, o tittade vad vi var för ena lustiga som inkräktat på hennes område. Men vi ansågs tydligen som ofarliga för hennes kultingar så hon lämnade oss.

Dagen efter seglade vi upp till Pangai på Lifuka. På vägen såg vi knölvalar på avstånd som hoppade o kastade sig i dyningen. En mäktig upplevelse. Pangai var en trevlig liten by som vi vandrade runt i och hittade ett cafe som hade god lunch. Lite kul var alla grisar som sprang lösa i byn. Jättefina kultingar som sprang efter suggan när hon tyckte vi var farliga. På eftermiddagen sattes kurs på Vavau.

DSC_4030.JPGPå en öde strand

DSC_4045.JPGJullen o ett vrak på stranden

DSC_4051.JPGDen STORA grisen

DSC_4057.JPGHåll grytan kokande

Gravar finns överallt

14:e Juli

Vavau

Vavau är den nordligaste örguppen i Tonga. Massor av öar utspridda. Relativt höga med massor av sund och vikar. Dit anlände vi efter en natts seglats. Bra vind så vi fick reducera seglen för att inte anlända för tidigt.

Vädret är blåsigt o kallt. Bara 20 grader o en kraftig vind som drar in över öarna. Hoppas det blir bättre o varmare snart.

Hittade en fin ankarvik vid port Maurelle där vi droppade ankaret. Vi ville inte åka in till huvudorten direkt för vi skulle egentligen inte komma fram så fort så vi väntar med att klarera in till imorgon.

Vi tog en promenad på ön. En liten stig ledde tillslut till en mysig liten by där vi vandrade runt o kollade in husdjuren o fina trädgårdar.

På kvällen grillade vi goda fläskkotletter - Mums!

DSC_4075.JPGLokal pilsner

_DSC4085.JPGCitrusfrukter överallt - Sura!