Översegling till Kanarieöarna

Albufeira - Bunkring & Förberedelser

28:e - 30:e September

På förmiddagen var det båtpyssel och vi körde några maskiner tvätt. Sedan tog vi cyklarna till affären o gjorde en inhandling av mat inför att vår nya besättning skulle anlände. På eftermiddagen kom Per & Lotta och Magnus som hade flygit till Faro. Nu var besättningen komplett inför Kanarieöverseglingen. På kvällen blev det grillad kyckling och rotfrukter samt lite gott rödvin till.

Söndagen fick alla göra vad vad de ville och de flesta tog en promenad in till stan. Några passade till och med på att bada.

Måndagen var vikt till bunkring. Per & Lotta gick till affären medans resten tog en taxi. Där handlades två fulla vagnar för 370 Euro, så att vi skall ha lite att mumsa på under seglatsen. Sen taxi hem igen och allt stuvades in i LAYAS skrymslen o vrår. På en liten stund var allt inpackat. Skönt att veta inför framtida överseglingar som är längre.

Ordentlig säkerhetsgenomgång hölls med den nya besättningen så att alla vet vad som gäller. Vatten fylldes och allt känndes klart inför seglatsen. Sen gick vi till hotellområdet o tog en öl innan middagen som vi käkade ombord.

Nya besättningen: Gert, Lotta, Magnus & Per

Ungsgrillad Piqana, smakade fint

En del av bunkringen

Förväntasfull besättning

1:a Oktober

På väg mot Kanarieöarna

Alla i besättningen skuttade upp redan vid 7 tiden. Gröt kokades o frukosten käkades i ett huj. Sen checkade vi ut från marinan o betalade vår räkning. Gick över till dieselpontonen där vi fyllde tankarna.

Sen sattes kurs ut på öppna havet. Tyvärr blåste det sydvästlig vind ca 5 m/sek alltså rak motvind. Vi provade på att kryssa ett tag med motorn igång. LAYA behöver lite mer vind för att kunna kryssa bra. Men tillslut insåg vi att vi måste hårdskota seglen o gick rakt på målet för motor istället för att komma framåt. Så fortsatte dagen med en massa försök till att komma bättre fram.

Middagen blev grillad kyckling och cous cous. Vaktlista gjordes för natten. Mörkret föll snabbt och en fantastisk natthimmel visade sig. Många stjärnor o stjärnfall.

Natten flöt på bra med vårt schema där vi satt 2 och 2.

Alla måste lära sig LAYA

Upp med segel

Den lilla squiden som hamnat på däck

2:a Oktober

Allt flyter på

På morgonkulan kom ett rejält regn. I och för sig skönt men allt blev ju blött. Besättningen vaknade lite pö om pö och alla fick fixa sin egna frukost efter egen tycke o smak.

Rätt som det var så small det till... Uthalet till mesan hade gnagts sönder och nu gick den av. Mesan halades o vi fixade till problemet lite provisoriskt i alla fall.

Sen sattes alla segel o vi slog in på en rak sydlig kurs mot Maroccos kust.

Rätt som det var hittades en liten squid som hamnat på däck, undrar hur?

Blev bara en lätt middag för besättningen var inte så hungriga...

Delfiner siktas

Bad i Atlanten

Alla njuter

3:e Oktober

Fin dag på Atlanten

Natten hade flytit på fint. Motorgång med lätta vindar på kryss. Stjärnorna hade beskådats o det hade åskat på avstånd. Delfiner hade varit på besök.

Dagen rullade på med matlagning o brödbak. Till lunch blev det gratinerad broccoli med lufttorkad skinka. Middagen förbereddes samtidigt som skall bli ungersk gulash och nybakat bröd. Ingen nöd går på oss.

På eftermiddagen revade vi alla seglen och stannade för ett bad i det 24 gradiga vattnet. Vattnet är kristallklart med säkert 50 meters sikt. Över 4300 meter djupt så det kittlar lite under fötterna. Idag siktades äver ett par mindre valar.

Idag så firade vi även Per som fyllde år med sång och jubel som hördes milsvida omkring.

Snorkelutrustning tas fram

Hopp i sjön

Härlig kvällsol

4:e Oktober

Vi rullar..

Natten var lugn och på morgonkulan vindstilla. De utlovade nordliga vindarna har inte visat sig under hela dagen. Spirbommen gjordes i alla fall klar för att kunna fånga vinden när den kommer.

Även idag stannade vi på eftermiddagen för ett uppfriskande bad. Jättefint men kanske lite sämre sikt. Små kammaneter o plankton i vattnet. Idag fick GoProkameran följa med för att filma en liten videosnutt.

Nu är det dags för middag som Per lagat. Köttfärssås o pasta - skall bli gott.

Spirade segel

5:e Oktober

Under natten kom då äntligen den utlovade nordliga vinden. Först rullades den i förväg förberedda utspirade genuan ut och vi gjorde då ca 4 knop. Efter gryningen så sattes även storseglet med ett prevent så att vi susade fram i dryga 5 knop direkt mot målet på Teneriffa.

Frukost idag blev specialgröt som mättar hungriga sjömän fint. Sedan förbereddes brödbak och lunch. Varmt idag nästan 30 grader o stark sol så man för hålla sig i skuggan. Tyvärr blir det väl inget bad idag nu när vi seglar så bra.

Magnus siktade en stor val som plaskade på avstånd, tyvärr för långt bort för att se ordentligt... men snart...

Middag blev en helstekt benfri kotlett med ungsrostade grönsaker. Idag åt vi i salongen på tallrikar i stället för skålar - det var ju lördag!

Bra segling

6:e Oktober

NU är det nära!

Hela natten hade vi seglat bra. Den utspirade genuan ihop med storseglet funkar perfekt. Vi håller kursen bra utan att vingla för mycket. Avverkar bra distans nu, håller ca 6 knop i snitt.

Nu börjar alla att hålla utkik, vem skall få äran att sikta land först.

Lunchen blev idag Pasta Carbonara, smakade bra i gunget :-)

Tillslut så siktades då Teneriffa i fjärran. Men det var fortfarande långt kvar, så middagen intogs innan vi kom fram.

Solen gick ner och det blev kolsvart. Det var med spänning vi lotsade oss in i en ankarvik på norra Teneriffa där vi droppade ankaret i becksvart mörker.

En flaska skumpa åkte fram för att fira denna översegling. Blev en trevlig kväll ombord :-)

Solnedgång vid Teneriffas nordspets

7:e Oktober

San Miguel marina

I gryningen halade vi upp ankaret. Natten hade varit lite gungig då det gick in lite svall i viken. Men jag tror att alla hade sovit gott.

Vi satte kurs söderut förbi huvudstaden Santa Cruz. Vi ringde upp en marina på södra Teneriffa som sa att de hade plats för oss.

Skall bli skönt med en dusch och en välbehövlig rakning för de med skägg!

Efter alla bestyr och inklarering mönstrade Per & Lotta av.

Vi andra som var kvar gick på restaurang o åt gott.