Panama riktig djungel

Pappa vrålapa tittar noga på oss

30:e Juli

Mot Portobello igen

Efter frukost hissades seglen. Kurs mot Portobello dit vi anlände mitt på dagen. Var ju bara 1,5 tim segling.

Bra plats nära stan. Vi hade hoppats på att hitta wifi här som vi gjorde sist, men icke nu var det låst :-(

Vi bunkrade mat för att kunna vara ute en vecka till. Mackor förbereddes för våran djungeltur i morgon o sen blev det kojen tidigt.

Redo för djungeltur

31:a Juli

DJUNGEL tur

Uppstigning kl 04.45. Frukost och en lång jollefärd till en restaurang utanför stan dit vi anlände kl 06.00. Där stod Jason o väntade för att ta oss ut i djungeln denna dag. Vilken upplevelsde det var att gå genom denna djungel!! Först en tur på 7 timmar på södra sidan av Portobello. Där såg vi spindlar i mängder, ödlor, papegojor, tucaner sengångare och en tät regnskog.

Fukten i djungeln var hög och temperaturen ca 32 grader så ni kan förstå att vi svettades floder. Vi hade vatten med oss 2 liter /pers men inte tillräckligt. Vandrigen gick på stigar skapade med machete. Ibland tuffa stigningar med lera som underlag.

På eftermiddagen paddling över bukten till norra sidan där vi upplevde ett möte med vrålapor och en dryg vandring. När solen gick ner var vi tillbaks på utgångplatsen efter 13 timmar...Detta äventyr kostade endast 60 dollar pp!

TRÖTTA kom vi tillbaks till LAYA o somnade snabbt in efter en snabb middag.

Många fina spindlar

Ödlor i mängder

En Tucan på håll

Fina fjärilar, här en Postman

Jason vår guide från Portabello Adventures

Många arter finns det

Täta lövverk

Denna spindelarten har den starkaste tråden i världen!

Liten groda ville vara med

Precis fångat en fluga till middag

Agneta i den fuktiga värmen

Ibland blommar träden

Blommor ni känner igen från blomsterhandeln

1:a August

Vilodag

Denna dag var vi trötta. Vi behövde vila upp oss och få tillbaks all vätska som vi tappat dagen innan. Så det blev inte många knop denna dag. God o billig lunch åt vi i land på en liten restaurang för 50:-/pers

Resten av familjen vrålapa

Fina blommor med en stor bärfis. foto: Tobias Palmberg

En videofilm från vår djungeltur

2:a August - 3:e Augusti

Playa Blanca igen

Efter frukost gav vi oss iväg tillbaks till Playa Blanca. Precis när vi skulle gå in i den trånga viken kom ett åskväder men vi lyckades få ner ankaret och låg kvar med huvudmaskin igång ifall stormvindar skulle komma. Allt gick bra och ovädret försvann snabbt.

När vi skulle lägga ut akterankaret så hördes ett konstigt dunkande ifrån maskinrummet. Vid snabb kontroll upptäcktes att vajern till sänkkölen hade lossnat från vinschen. Det var sänkkölen som dunsade i botten ibland i sjögången.

Snabbt dök Hasse i och fick runt en tamp runt kölen. Tobbe o Agneta halade upp den halvvägs så den var ur vägen och vajern på så sätt blev längre. Sedan ett pilljobb för att få fast vajern på vinchen igen i ett varmt motorrum. Men det gick bra detta också o nu sitter den förhoppningsvis bättre än innan.

Dan därpå drog Tobbe iväg ut i djungeln igen. Hittade pilgiftsgrodor igen, ödlor, insekter och fina fjärilar.

Annars blev det rätt mycket datajobb denna dag. Filmer att klippa, hemsida att skriva och inbjudan till föredrag som skulle fixas.

Fin fjäril. foto: Tobias Palmberg

Pilgiftsgroda. foto: Tobias Palmberg

LAYA på väg in i Rio Chagres

4:e -5:e Augusti

Rio Chagres

Vi puttrade iväg på ett spegelblankt hav, totalt vindstilla. På eftermiddagen kom vi fram till Ria Chagres. En flod som går 6 Nm in i regnskogen. Slutar sedan vid dammluckor som vattenreglerar Gatunsjön som skapades för att Panamakanalen skulle kunna fungera.

I inloppet blev det onödigt spännande. Vi hade lagt ut en rutt med waypoints tagna ur cruisingguiden. Rätt som det var såg vi att det grundade upp så Agneta som stod vid rodret drog ner på gasen. Plötsligt såg vi botten. Tack o lov hade vi då låg hastighet så när hon slog full back så gav detta effekt omedelbart och vi kunde styra undan. Motorn fick sig en ursotning men det var väl bara bra.

Sedan kom vi in i floden. Ca 100 m bred med ett djup på 10-12 meter. Vi ankrade ca 3 Nm upp. Direkt sprang Tobbe in i djunglen o hittade lövgrodor som ser ut som ett torrt löv, och en massa andra djur o insekter.

Kvällen var magisk. Helt vindstilla i djunglen och alla ljud som hördes över floden. Månen sken och molnen skapade mystiska skuggor.

Efter en helt vindstilla natt vaknade vi och undrade vilket håll i floden som var uppåt eller nedåt. Vi hade svängt under natten o det var heller ingen ström. Åt bägge håll såg det likadant ut.. Men sen såg vi var Tobbe gått iland igår så då visste vi riktningen igen.

Efter frukost så puttrade vi ut ur floden o begav oss till Shelter Bay marina. Där fick vi en fin plats som vi backade in på och knöt fast i bryggan.

LAYA i Rio Chagres

LAYA görs klar i Shelter Bay marina

6:e - 7:e Augusti

Marinan

Vi tog det lite lugnt o njöt av bekvämligheterna i marinan. Bad i poolen o restaurang på kvällen. På morgonen därpå så drog Tobbe hem till Jönköping igen efter 3 veckor ombord. Han hade med sig lite tropiska växter hem så det var lite nervöst innan han passerat tullen i USA. Men allt gick bra tillslut. Vi tog bussen in till shoppingcentret o handlade lite mat att äta.

8:e Augusti --->

LAYA görs redo för vila

Nu har vi rätt mycket jobb att göra innan vi kan lämna LAYA o fara hemåt. Nästan 4 månader skall hon ju vara själv.

Bara litet axplock av allt som vi har gjort / skall göra. Konserverat watermakern, plockat ner genuan, vänt på ankarkättingen, tagit ner banderollerna, sköljt alla tampar. packat ihop jollen, täcka in seglen, sätta upp "busskuren", sätta in avfuktare, packa in alla kläder i vakumpåsar, stänga alla bordgenomföringar och mycket mycket mera...

Våra vimplar togs ned. De har varit hissade sedan vi lämnade Jönköping för över ett år sedan. De slits otroligt och det är inte mycket kvar efter att solen och vinden gjort sitt.

Vi flyger till USA 16/8 för att hälsa på Louise vår dotter i New York 10 dagar. Sedan flyger vi hem o kommer till Jönköping 27/8. När vi är hemma skall vi hålla våra föredrag. Beräknar att vara tillbaks här i Panama i slutet av november för att gå genom kanalen.........

Därför avslutar vi denna loggbok nu och återkommer med någon ny när vi är hemma..

Utslitna vimplar, den nedersta dock helt ok.