Phuket

LAYA utanför Nai Harn

1:a - 2:a Februari

Kata Beach

Vi satte segel o hade en fin halvvind in till Phuket. Vi gick upp för västsidan och ankrade utanför Kata Beach. Fullt med folk på kvällen som beskådade solnedgången.

Dagen efter tog vi bussen in till Varuhuset Festival där vi njöt en dag i svalkan. Gott kaffe o lunch blev det också. På eftermiddagen när vi skulle ta bussen tillbaks till Kata var bussen så full så jag o Agneta fick stå bak på kofångaren i en tim innan vi fick en sittplats. Kanske inte helt enligt svenska regler men vad gör man. Ser nog värre ut än vad det var för vi hade en stege bakom ryggen som stöd.

Liten sköldpadda som hälsade på vid Kata beach

3:e - 4:e Februari

Kamala Beach

Vi visste att det skulle blåsa en kraftig ost vind så att gå runt var inget alternativ. Men vi var sugna på att gå lite längre norrut så alternativet blev Kamala beach som ligger norr om Patong. Här har vi varit på semester en gång fär många år sedan så det var kul att komma tillbaks. Fick en fin ankring på sandbotten så vi skulle vara säkra i den kraftiga vinden som skulle komma. Vi vandrade runt i byn, käkade middag på en italiensk restaurang och lämnade in tvätt, På natten ökade vinden till 35 knop ca 13 m/sek, det bara ylade i riggen och blev nästan lite kyligt så vi fick dra ett lakan över oss. Skönt med ett bra ankare o vi låg så fint o säkert.

Dagen därpå fortsatte viden fram till lunch så vi väntade med att åka in till på eftermiddagen. Det fick bli lite jobb ombord istället.

Solnedgång

Kamala Beach

Kamala vid lågvatten

Iskaffe gott i värmen

Templet i Nai Harn

5:e Februari

Nai Harn

Vinden hade lättat lite så vi seglade ner till Nai Harn som är sista viken på västsidan innan sydspetsen på Phuket. Nu visade sig resultatet av det eviga släpandet av jollen. Hasse fick ont i ryggen o kunde knappt röra sig. Tack o lov fanns en jollebrygga här så vi inte behövde släpa upp jollen idag i alla fall. In till land o gå bort det ryggonda, det är det enda som hjälper... o visst på kvällen kunde han gå som vanligt igen....

Under vår promenad hittade vi ett fint Buddisttempel som vi besökte.

Vackra figurer

6:e Februari

Viken utanför Chalong

Vi rundade sydspetsen o gick innanför öarna upp mot Chalong. Där ankrade vi bakom den skyddande udden utanför Chalong. Där stötte vi på Olli med den Finska båten Fågel Blå.  Vi träffade Olli första gången i Panama och träffades flera gånger på Stilla Havet. Så det var jättekul att träffas nu igen o berätta vad som hänt sedan vi träffades för ca 2 år sedan.Det blev en trevlig eftermiddag.

Finska båten Fågel Blå

Olli vår finska kompis

Papayasallad en favorit

7:e Februari

Koh Yao Yai

På morgonen vinkade vi adjö till Olli som skulle till Phi Phi och vi satte kurs mot den större ön öster om Phuket, Koh Yao Yai. Rak motvind på ca 18 knop o en ledsam stampande sjö. Det vara bara att mala på för motor tills vinden o sjön släppte sitt grepp om oss o det blev lite bekvämare.

När vi kommit iland upptäckte vi att det hänt saker sedan sist vi var här. Stort bygge på gång och nya restauranger hade dykt upp. Detta hade innan varit ett konservativt samhälle med bara en restaurang som serverade alkohol men nu fanns några till.

Många stora fartyg i Yacht Haven

8:e Februari

Mot Yacht Haven

Vi hade en fin vind så segel sattes och härlig seglats nästan hela vägen upp till marinan. Vi ankrade utanför och tog jollen in till land. Där kollades allt upp för vi skulle ju in i marinan dagen efter. Vi bokade även rum på Wooden House för det blir så varmt att ligga i båtren inne i marinan, dessutom är det skönt att kunna jobba på och kunna skicka lakan på tvätt. Jollen förbereddes genom att lyftas upp på fördäck.

LAYA på sin plats

9:e - 12:e Februari

LAYA i marinan

Det blev en bra plats relativt nära land. Vi satte våra riktiga förtöjningar med gummidämpare så att hon skall kunna ligga fint några månader.

Hela motorrummet gjordes rent och motorn avfettades och färgen på motorn bättrades på lite så att det ser fint ut. Allt över däck städades av 2 inhyrda boatboys. Slutresultatet var så rent som det inte varit sedan vi lämnade Sverige. Vi rensade massor och flera soptunnor av skräp slängdes. Detta skräp tror vi fick nya ägare snabbt för det dröjde inte länge efter vi slängt något förän det var borta ur tunnan. Fint med återvinning.

Dagarna varvades med städ och färdigställande varvat med packning för snart var det dags att lämna LAYA i marinan. Nu lämnar vi över till mäklaren som skall försöka få tag i någon ny ägare. Blir det så får Hasse åka ner för att sköta pappersarbetet. Hittar vi ingen intressent måste LAYA flyttas till Boatyarden och lyftas upp på land under regnsäsongen.

Mycket jobb innan allt var klart

13:e Februari

Mot Sverige

Hemresan var odramatisk med mellanlandning i Dubai och ankomst till Arlanda. Därefter buss till Jönköping dit vi ankom på kvällen. Trötta somnade vi i våran sköna säng...