Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

,

Reparationer o förbättringar

DSC_0004-12.JPG

LAYA för ankar vid La Playita    

Tillbaks till startsida loggböcker  

19:e - 26:e Januari

Agneta på villovägar

Agneta var ju borta i New York o Hasse (jag) var ensam kvar ombord på LAYA i Panama. Mycket småreparationer o service passade jag på att göra. Då behövde jag inte stuva undan alla verktyg utan de fick vara framme. Bland annat monterades en däckspolpump för att kunna spola däcket med sjövatten.

Dagen Agneta skulle komma hem var jag inne i stan o handlade. Då ringde Agneta o sa att de släppte inte ombord henne på flyget i USA utan att ha en returbiljett ut ur Panama. Det är ju faktiskt så att man måste ha transport ut ur landet för att komma in. Detta kan vara en flygbiljett eller att åka båt. Skall man åka båt måste man uppvisa ett Crew Joining Letter där jag som kapten tar ansvaret för denna transport. Detta ser vi alltid till att all besättning har när de kommer men hade naturligtvis glömt detta när Agneta min egna fru var ute o reste! Snabbt in i en taxi o hem till LAYA där ett brev skrevs o undertecknades och mailades till American Airlines i New York. Nervös väntan både för Agneta o mej innan detta blev klart. Då blev naturligtvis hennes flyg försenat så hon fastnade i Miami där hon fick övernatta på lyxhotell som plåster på såret. Jag satt ju inte i sjön...? så det gjorde ju inget.

Vår utombordare har krånglat lite grand. Växelspaken har varit trög och tillslut så var det näst intil omöjligt att köra. Motala Båtvarv kontaktades som hade sålt motorn. De hjälpte oss mycket med sprängskisser och goda råd. Tillslut konstaterades att problemet satt i själva axeln innanför spaken. Troligtvis korrosion... För att komma åt så behöve hela motorn skruvas isär. Ett jobb man inte vill göra på ett rullande båtdäck. På de nyare modellerna sitter en smörjnippel så man kan smörja axeln. Tillslut fick vi rådet att borra upp där smörjnippeln borde vara o gänga upp o skruva i en ny smörjnippel. Lite nervöst att borra upp på detta viset men allt gick bra o nu är det lätt att växla igen. Vill ge en eloge till Motala Båtvarv som verkligen ställde upp för oss på distans. Bra service.

Dessutom hade vi råkat spräcka kåpan till utombordaren. Så nu lagades den med epoxy för att vara tät o fin igen.

DSC_0059-3.JPG

Vattenkylaren monterad i kylen

DSC_0057-1-3.JPG

Kran med kallt gott vatten

DSC_0061-7.JPG

Borrar upp motorn

DSC_0068-1-3.JPG

Färdigt med ny smörjnippel på plats

27:e - 31:a Januari

Ny Jolle!

Vår jolle hade sett sina bättre dagar. Var fortfarande tät. Men hade en del reparationer. Senast höll vi ju på att tappa hela akterspegeln. Detta reparerades med vårt undermedel Sicaflex och rostfria skruvar. Jollen kändes också lite för liten nu när vi skall ha besättning över Stilla havet och kommer att behöva åka in till land i denna. Dessutom hade den börjat smälta. PVC är ju inte tåligt för sol så nja den kändes sådär.

Vi träffade Karsten en dansk som bor i Panama City. Han fungerar som kontaktman för oss Skandinaviska båtar och hjälper till med goda råd och väderprognoser. Han rådde oss att kontakta Sukimotor. De är importörer av Caribe en jolletillverkare från Venezuela som gör bra jollar. De kunde sälja oss en ny L10 (en fot längre än den gamla) hård RIB botten och i det soltåliga materialet hypalon för 2950 USD + 275 USD i frakt och dokumentation. Denna köptes då skattefritt från taxfreezonen i Colon. Totalpriset blev ca 26500 SEK mot 39900 för samma i Sverige.

Jollen levererades och under högtidliga former sjösattes vid marinans jollebrygga. Gick fantastiskt fint i vattnet. Faktiskt fortare än våran gamla jolle med samma motor.

Tyvärr var det en spricka i botten så den tog in vatten mellan de hårda plastskroven i RIB botten.. Så dagen efter fick de komma o byta den till en ny felfri. Inga problem med detta.

Nu skulle en familj från Jönköping komma o segla med oss drygt en vecka. Vi hade lovat att för att spara tid så fixade vi bunkringen.

Vi hade även Henrik med fru Sandra ombord på middag. Henrik är svensk o bor här sedan 16 år. Han har varit trevlig guide i Panama så  det var kul att få återgälda gästfriheten på detta sätt.

En morgon följde vi med på en Dim Sum frukost som en av seglarna arragerar på en kinesretaurang i stan. Mycket trevlig o gott. En massa smårätter serverades i en mängd av pytsar där små risdegs fyllda knyten ångas och serveras med goda såser.

IMG_0528.JPG

Nya jollen pumpas

IMG_0533.JPG

Sida vid sida nya o gamla jollen

DSC_0016-1-6.JPG

Många pytsar på Dim Sum

DSC_0019-8.JPG

Härliga ångade knyten med goda fyllningar

Till nästa loggbok

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt