Tobago

Argyle falls

13:e Februari

Kurs mot Tobago

Vi gick en liten bit från Sandy Island till Hillsbourogh på Carriacou. Där klarerade vi ut från Grenada o käkade en lunch för våra sista EC dollar.

Sen sattes kurs först mot Union Island och sedan ut till Tobago Cays dit vi fick kryssa i motvinden.

När vi bedömde att vi kommit tillräckligt högt upp i vind satte vi ny kurs rätt på Tobago. Vi hade lyckats precis att hitta en kurs som LAYA kunde hålla i den vinden, men trots detta fick vi stötta lite med motorn för att inte falla av för mycket. Vinden var ostlig ca 10-12 m/sek Så vi körde med revad mesan och revad genua. Det går även en ström från ost på ca 2 knop så därför blir det ju pinkryss hela vägen.

Vi var ju bara 2 st ombord så vi satt 3 timmars pass. Hela seglatsen gick finfint och när vi kom nära Tobago hade vi så bra höjd så vi kunde falla av o få en bekväm sista del.

Vi ankrade i Store Bay som ligger på västra sidan. Därifrån tog vi taxi in till Scarbourogh där vi klarerade in på Imigration o tull.

Tillbaks på LAYA igen sov vi några timmar för att vila lite. När vi vaknade hade det kommit en annan svensk båt o låg bredvid oss ALIENA II. Det var Janne som vi träffat på avseglarfesten på OSK med besättning. Kul att träffas.

Bredvid oss låg en holländsk båt. Denne holländare med båt hade nog sett sina bättre dagar. Slitet o tyvärr inte speciellt sjövärdigt. Han hade ingen jolle utan satt alltid o passade när någon passerade så liftade han iland. Han kunde inte heller engelska så man undrar hur han kommit så här långt.

Tropisk strand - äntligen!

holländaren - ej flygande

Agneta njuter

Äntligen paradis

14:e - 18:e Februari

Store Bay

Slappade några dagar. Provade att snorkla på flera ställen utefter revet. Vi tyckte tyvärr att sikten var för dålig men det var ju skönt ändå. Vandrade ut till Pigeon point ett naturreservat med badstrand.

Här på Tobago är det äntligen lite av den Karibienkänsla som vi trodde vi skulle få häröver. Väldigt vackert här med palmer o vita stränder. Känns rent o fint...

En dag bytte vi olja på huvudmaskin, kan ju inte slappa hela tiden heller.

Efter snorkeltur

Gerth tillbaks

"Näcken" (Gerth)

19:e - 20:e Februari

Gerth anlände

Så kom då Gerth tillbaks igen :-) Han drog ju hem efter Altanten och har varit hemma i nästan 2 månader. Nu skall han vara ombord i 2 månader. Välkommen tillbaks!

Vi hämtade Gerth på flygplatsen. Han hade med sig en massa bordsgenomföringar o kranar som vi beställt hemifrån. Vi har börjat att montera bordsgenomföringar i komposit och de går inte att få tag i här. Han hade fastnat i tullen med alla delar så vi fick gå dit tillsammans o visa skeppspapper att vi är en yacht in transit för att ta in delarna utan skatt.

Dagen efter bokade vi en hyrbil så vi kunde utforka ön..

Vackra blommande träd

Otrolig grönska

Agneta i djunglen...(titta noga)

21:a Februari

Vattenfall & Djungel

Vi hämtade vår hyrbil kl 0900 och körde iväg på kustvägen på södra sidan av ön. Agneta körde o vi satt bredvid o hjälpte till. Det är ju vänstertrafik här så det är lätt att det går galet. Men Agneta klarade av detta galant.

Till en början en bra väg men den blev smalare o smalare o krokigare o krokigare. Vackert var det med havet på ena sidan och bergen på den andra.

Till slut kom vi till Argyle falls, ett vattenfall där vi hyrde en guide som tog oss upp till vattenfallet. Hit hade vi nog hittat själva men sedan fortsatte vandringen upp o upp igen på branta stigar. Där hade vi aldrig vågat gå själva. Längst upp fanns en naturlig pool där vi badade i det sköna sötvattnet. Sen vandrade vi ner på en bättre väg tillbaks till bilen. Guiden visade också sin egna odling där han bjöd på papaya och lät oss gnaga på sockerrör.

Sedan fortsatte vi utefter kusten o stannade för lunch på en trevlig liten sylta som hängde på bergsidan. Därefter Charlotteville där vi stannade o köpte nya hasetofflor till Hasse som trampat sönder sina i djunglen.

Sedan åkte vi upp i naturreservatet som ligger mitt på ön. Där hittade vi en stig som ledde in i djungeln. Vi knatade in o hamnade i nåt som vi bara trodde var på låtsas. Otroligt tät grönska med fullt av lianer och fåglar som skrek hela tiden. En fantastisk upplevelse.

Sedan åkte vi hem efter norra kusten o var tillbaks på LAYA i solnedgången,.

Video från vattenfall o djungel

Liten ödla kilar upp

22:a - 24:e Februari

Dyk o hockey

Vi latade oss hade det mysigt. På söndagen var det hockeyfinal i OS och vi hade tillsammans med ALIENA II fått en restaurang att öppna som kunde sända finalen. Vi var där innan 08.00 för att få plats. Tyvärr blev det inte svensk seger, men vi fick god frukost o trevlig svensk stund tillsammans.

Vi gjorde också 2 dyk på Kariwak reef ett kort stycke från vår ankarplats. Dyken var helt OK. Lite dålig sikt kanske men fisklivet o korallerna var fina. Se video

Kul att se att allt funkar som det skall med all utrustning o kompressor :-) I natt lämnar vi mot Trinidad!