Västerut i Indonesiska ö-kedjan

Soluppgång med fiskare på väg ut

17:e - 18:e November

Up North

Efter en lång och trevlig frukost hissade vi ankaret innan lunch. Kurs sattes rakt norrut för att komma norr om ö-kedjan som sträcker sig i en öst - västlig bana utefter hela Indonesien. När man kommit norr om denna anses man vara utanför cyklonfara. Nära ekvatorn kan inte cyklonerna komma.

Men däremot åskväder... Vi fick ett rejält åskmoln över oss och vinden ökade till ca 15 m/sek. Regnet öste ner och åskan mullrade. Vi fick länsa med på bara riggen ett tag tills det värsta gått över. Denna gång var det inte så farligt.. Men vi fick rapport om att efter vi lämnat Darwin, hade stan drabbats av två svåra tropiska åskstormar med skador som följd. Tur vi kom iväg...

Natten var lugn med väldigt lite vind. Vi gick i 3 knop norrut på bara genuan för vi hade en tid att passa i ett sund så det var en lagom fart.

Uppe i sundet som skulle passeras på stigande tidvatten som började kl 12.00 fick vi fin fart. Över 10 knop ibland i den upp till 5 knop starka medströmmen.

När vi kommit igenom så ankrade vi på eftermiddagen i  viken Kroko straxt norr om Adunara. Bredvid oss fanns en sandrevel dit lokalinevånarna hade en badutflykt till. De verkade ha det trevligt med mycket skratt o stoj. Vi passade på att snorkla. Fina korall formationer blandat med sjögräs. En del fina fiskar bland annat en art av Lionfish vi inte sett innan och massor av anemoner och Clownfiskar.

Värmen är fortfarande hög. ca 35 grader och  hög luftfuktighet. Det tar på krafterna. Även vattentemperaturen är ovanligt hög, ca 30 grader. Undrar om detta beror på El Nino...

På kvällen pizza och diskussioner i sittbrunnan till det var dags att sova.

Många båtar av olika typ

Lokalbefolkningen på badutflyckt

Alex vimpel med texten KARLSKRONA

Fågelbesök ombord

19:e November

Motorputter o vattenläcka

Efter en sagolik morgon då solen gick upp bakom vulkanen Iliwariran lämnade vi ankarplatsen o fortsatte västerut.

Ingen vind idag heller så vi puttrade på för motor. Varmt o hett ombord och värmen sliter rätt hårt på oss alla.

Efter en lång dag så anlände vi till den tilltänkta ankarviken. Där stod luften helt still så vi fortsatte ett stycke efter kusten. Det är mycket djupt nära land här, så svårt att ankra. Men idag så var det också ett rev som stack rakt upp nära land som försvårade ytterligare. 40 meter var för djupt o 2 meter var för grunt, inget där emellan. Men tillslut hittade vi en plats utanför en liten byskola.

Igår upptäckte vi att kylvattenpumpen till huvudmaskin läckte vatten. Så för säkerhets skull laddades hem en sprängskiss så vi visste var allt skulle sitta igen innan demonteringen. Vi hade varit förutseende o tagit med oss ett servicekit hemifrån till pumpen så reservdelar fanns ombord. Operationen gick bra o efter en timmes arbete så gick motorn med fin kylning utan vattenläcka.

Vi fick besök av några barn och deras lärare från skolan. Läraren talade bra engelska och var glad att kunna öva sina färdigheter lite. Det var en trevlig kille som berättade att de hade ca 160 elever i skolan. Här fanns ingen telefon eller elnät överhuvudtaget. Blev man sjuk fanns en liten klinik med 2 sköterskor och en barnmorska. Vid svårare olyckor eller sjukdom så fick man ta antingen båt eller motorcykel till sjukhuset flera mil bort. Att ambulans eller helikopter skulle komma dit fanns liksom inte ens tanke på.

Soluppgång vid vulkanen

Takreparation

20:e November

Maumere

Iväg redan i gryningen. Kurs sattes mot Flores största stad. Vi var tvugna att handla lite samt att klarera in hos hamnkaptenen. Vi droppade ankaret en bit utanför stan vid Sea World Club Resort. Där fick vi hjälp med en bil och chaufför som snabbt tog oss in till hamnen. Inne hos hamnkaptenen väckte vi två officerare som tog sin lilla eftermiddagsslummer. Snabbt hade de stämplat våra papper o kunde gå tillbaks till sitt igen. Vi åkte till en affär där det nästan inte fanns nåt att köpa. Inga flingor ingen kyckling eller kött. Det blev lite nudlar o öl istället. Det skall väl ta oss en bit.

På kvällen serverades en buffé inne på resorten. Vi passade på att käka där. 65 SEK per person. Jättegod buffé. Sen blev det musikunderhållning. Ett större sällskap var där och efter ett tag fattade vi att de hade haft en utbildning för laboratorieassistenter hur man undersöker malaria i mikroskop. Vi samtalade lite med läkarna som höll i utbildningen och de upplyste oss om att västerut i Indonesien finns ingen malaria kvar. Det var ju skönt att höra eftersom det är dit vi är på väg.

Fiskare med nån slags flytande ringnot

Barn på väg att besöka oss

Flytväst, NÄ!

21:a November

Hett i Hettan!!

Vi puttrade iväg på spegelblankt hav. Målet för dagen var en liten vik där det skulle vara bra snorkling. Vi anlände på eftermiddagen o droppade ankaret. Snabbt gjorde vi oss klara för att hoppa i. Vi ville ju snabbt svalka oss eftersom det varit en het dag. I vattnet fick vi inte mycket svalka. Långt över 30 grader i ytvattnet och enda sättet att få lite svalka var att dyka ner ett par meter där var det 29 grader. Men där kan man ju inte stanna så länge eftersom man är tvungen att gå upp till ytan o andas ibland. Så efter dyket var vi fortfarande varma.

Vi fick besök av 4 st barn som kom i en liten kanot o undrade om vi hade några godsaker o batterier. De fick ett paket med kex, 3 st batterier o lite ris och efter ett tag så paddlade de hem till sig igen.

På kvällen pytt i panna och film i sittbrunnen.

På väg med med lite godsaker

Vackra ankarplatser

Glada fiskare som blir bogserade

22:a - 23:e November

Lång väg o sjöräddning

Vi satte kurs västerut igen. Vi fick äntligen lite vind. Det var sjöbris norr om Flores som gav oss en halvvind som med fulla segel gav oss ca 8 timmars seglats i 6 knop. I kvällningen dog naturligtvis vinden o vi puttrade på för motor. Dagen efter hade vi hoppats på samma vind med den uteblev tyvärr.

Några timmar innan Komodo låg en fiskebåt o guppade. 4 man stod o skrek o vinkade på oss. Självklart blev vi lite misstänksamma för det finns faktiskt pirater i dessa vatten. Men tillslut så förstod vi att de var justa gubbar. Motorn gick inte o de var på väg att driva ut till havs. Vi kopplale ett drag till dem o tog dem på släp. Utanför deras hemby så tackade de för hjälpen o fick tag i en kompis som drog dem sista biten in till land. Vi fortsatte till en vik på norra Komodo där vi hittade en boj för natten.

Bredvid oss låg en dykbåt som upplyste om att om vi ville se Komodovaraner fick vi bege oss runt ön till nationalparken där det utgick turer. Där vi var var det omöjligt...

Komodo village

Vi hälsar på i skolan. Alla glada o vill tala engelska

Vår båtförare med sin son

24:e - 25:e November

Komodo, här bor drakarna

Vi gick runt ön till byn på södra sidan av Komodo. Anlände dit mitt på dagen och blev mer eller mindre överfallna av olika båtar som ville göra affärer. Vi hade fått hjälp av en kille som visat oss en ankarplats o beslutade direkt att honom skall vi ha. Det tog ett tag att få klart för alla andra att vi bara gör affärer med en. Alla ville ju sälja komodovaraner i trä och pärshalsband eller vara på andra sätt behjälpliga.

Efter lunch blev vi hämtade och förevisade byn och skolan. Samtidigt som våra dieseldunkar fylldes. Skolan var kul att besöka. De hade en kvinnlig lärare som hade studerat i Lund, så världen är liten ibland.

Hemma på LAYA fylldes diesel och vi käkade middag ombord. På morgonen därpå var det tidig uppstigning. Vår båtförare kom kl 07.00 o hämtade oss o körde oss till nationalparken där vi tog en vandring o tittade på Komodovaraner och andra vilda djur som bor här. Varanerna finns bara på 4 öar på och runt Komodo. De kan bli 3 meter långa väga 150 Kg och är respektingivande. De har en lite annorlunda jaktteknik. De biter sitt bytesdjur i benet och har en saliv som gör att bytesdjuret får blodförgiftning o dör efter några dagar. Under tiden väntar de på middagen som förr eller senare blir serverad. Det har även förekommit att de attackerat människor så man bör vara försiktig och bara gå runt med guide.

Tillbaks på LAYA sattes segel o vi satte kurs mot Lombok där mer besättning skall mönstra på.

En Komodovaran på anstånd

Fullt med hjortar på ön, stapelföda för varanerna

Även orkidéer växer här

Riktiga bestar - Komodo Dragons

Fina fåglar runt vattenhålet

Komodovaraners tänder - sylvassa

Komodovaran med "3 måltider" i bakgrunden. Kolla den farliga saliven...   foto: Ranger national park