Algarvekusten

Lagos

13:e September

Vi hade legat för ankar några nätter nu o tyckte vi var värda en natt i marina. Så kursen sattes mot Lagos där första marinan på kusten ligger. Innan Lagos finns en udde som sticker ut i havet. Där fanns 3 st gula specialmärken som inte var utsatta i sjökortet. Självklart trodde vi att det är bäst att gå utanför dessa. Rätt som det var dök det upp en hel skog av stora bojar o flöten. Troligtvis var det ett ytstående tonfisknät/fälla som tydligen skall finnas utefter kusten. Snabbt fick vi vända o ta oss tillbaks innanför igen.

I marinan fick man lägga till vid en receptionsponton. I den lyxiga receptionen fick vi klarera in och blev tilldelade en plats för det fatala priset av 88€!! Detta är det dyraste vi varit med om, och känns så där.. Men nu var vi ju här så vi passade på att njuta av lyxen att kunna spola av LAYA i sötvatten.

Nu hade då äntligen värmen kommit. Kanske inte så saknad i luften för där har det varit varmt o skönt men vattnet har ju varit iskallt. På portugisiska västkusten var det bara 15-16 grader, så bad blev det dåligt med. Här på sydkusten är det nu 23-25 grader så blev det underbara bad vid Lagos fina sandstrand.

Sen passade vi på att ta en god middag på restaurang samt lyssna på livemusik på en av pubarna i marinan.

I Lagos lyxiga marina

Agneta upphalad i masten för inspektion

Här snackar vi segelbåt!

Vår ankarvik utanför Portimau

Portimau

14:e - 18:e September

Vistelsen i Marinan blev kort. Efter ordentlig bunkring på närliggande supermarket fick vi ge oss iväg innan 12.00 då nytt dygn påbörjades.

Vi passade på att bunkra diesel utan för marinan där det fanns en bra båtmack.

Sen drog vi iväg de 5 Nm till Portimau där vi droppade ankaret innanför vågbrytarna tillsammans med ett 30 tal andra båtar. Bland annat låg där de svenska båtarna LIV och S/Y Bess Safari Too.

Ankarplatsen ligger ca 1,5 Nm från centrum så det var en styv jollefärd varje gång vi skulle in till stan. Nu gjorde det inte så mycket för det var lite fina vyer att titta på på vägen.

Under tiden vi låg här hittade vi en marinbutik så vi passade på att skaffa slang och montera vår nya manuella länspump som vi fixade till så att den är mobil och monteras på nån minut i händelse av att vi behöver. Känns skönt att ha löst detta inför alla överseglingar, även om det är en detalj som vi förhoppningsvis aldrig skall använda.

Det kom 2 st kryssningsfartyg under tiden vi var här en av dessa hade segel... En imponerande skapelse.

Vi träffade även det trevliga paret Erik & Mary på S/Y Bess Safari Too som vi spenderade en trevlig eftermiddag tillsammans med på café inne i stan.

Vi passade också på att bada i det badbara vattnet på olika stränder runt vår ankarplats.

Sen tillslut så kom då Carpe Diem med Bernt o Marita ikapp oss. Vi träffades senast i Brunsbuttel men har haft en ständig kontakt på Skype där vi följt varandra. De skall nu övervintra båten här nere i Lagos marina och vi hade en god middag tillsammans i Portimau innan våra vägar nu skiljs åt för denna gång.

LAYA för ankar utanför fina hotell

Strömt ibland

Fyren på Ilha da Culatra

Storgatan på Ilha da Culatra

Ilha da Culatra

19:e - 25:e September

Vi gav oss av de 30 Nm till Ilha da Culatra som ligger utanför Faro. Ön betår bara av en sanddyn som avgränsar mot ett tidvattenområde innanför som till stor del torkar upp vid lågvatten. Man kan gå på insidan o ligga skyddat för ankar där. Självklart tog vi en tur in till byn o promenerade på den fina brädbeklädda vandringsleden tvärs över ön till havssidan där det finns en fin sandstrand.

På ön finns inga bilar utan det enda motordrivna fordonet är några traktorer som forslar ut varor o gods runt byn. Däremot finns det flera stycken restauranger, 2 st små butiker, en skola, dagis etc etc...

Dagen efter tog vi färjan in till Olhau där vi letade efter en ny laddningsregulator till en solpanel som gått sönder. Hittade dock ingen så vi passade på att käka lunch o handla mat istället. Vi hade också hoppats på att kunna gå in till marinan här men icke, det finns inga gästplatser så vi får hitta nån annan stans att ta emot vår besättning.

På lördagen monterades en ny länspump o kopplade om solpanelen till en annan regulator så länge tills vi får en ny. Vi har beställt en från Sverige som besättningen tar med ner.

På eftermiddagen blev det bad i de kanske lite för stora vågorna. Det var som en tvättmaskin ibland. Fick sand både här o där.

På kvällen barbesök inne i byn. Träffade lite andra seglare som tipsade om lite fina ställen. Filmade också liten video...

Söndagen förflöt med lite småfix bla. gjordes en vinch rent o smordes upp.

Det har kommit in en Svensk båt till i natt. Det var det nygifta paret Anna & Anton på Panta Rhei som låg här o väntade på väder för att komma iväg till Madeira. Det blev lite trevligt svenskt umgänge med fika... Ost & vin och även ett restaurangbesök tillsammans inne på ön.

Annars förflöt dagarna med slutmontering av nya elektriska länspumpar med automatik från Johnson Pump. Det var skönt att äntligen få detta gjort, och det blev fantastiskt bra med backventiler som hindrar att vatten går baklänges genom pumpen.

Promenader tvärs över ön och utefter sandstranden blev det varje dag. Lite bad också.

Mellan ön och Faro och Olhau på fastlandet ligger Ria Formosa ungefär som ett floddelta som vid lågvatten torkar ut till kanaler mellan sandöar. Här går fiskegubbarna och plockar musslor ostron o skaldjur vid lågvatten. Liknar mer ett jordbruk än fiske. Tydligen så kommer en stor del av alla portugals musslor härifrån.

Den 25:e så kom Gert som skall vara med oss till Kanarieöarna. Kul med en ny besättningsman ombord.

Otroligt vackert

Färje biljetterna

Färjan till Olhau

Ny länspump klar att monteras

Liten demovideo hur länspumpen fungerar

Hasse får en omgång i vågorna

Skaldjursskörd i lågvatten

26:e -27:e September

Albufeira

Väderleksprognoserna hade förutspått dåligt väder ett par dagar. Därför hade vi bokat plats i marinan i Albufeira dit den nya besättningen som skall komma på lördag skall komma.

Vi halade upp ankaret på förmiddagen och gick genom Ria Formosa mot öppningen mot havet. Där fick vi en bra medström genom hålet så vi gjorde frisk fart ut på öppet hav.

På vägen hade fiskarna lagt ut tonfisknät igen. Men nu visste vi vad specialmärkena betydde så vi kunde lätt undvika dessa.

Seglen sattes och vi seglade de 24 Nm till Albufeira. Inne i marinan fick vi en fin plats på lyxbåts bryggan. Laya fick en rejäl avspolning med sötvatten och en välbehövlig batteriladdning.

Middag ombord efter kvällspromenaden. Kan också berätta att det var skönt med en lång dusch efter så många dagar på svaj.

Fredagen började med blåst o regn som utlovat. Hade mysigt ombord med frukost o snack över kaffe i sittbrunnen.

Hasse & Gert hjälptes åt att få till elkopplingen med ett relä som styr elen till varmvattensberedaren när man har landström. Bytte även en datorskörm för navigation. Smörjde upp cycklarna samt en annan massa småfix som behövde göras.

På em blev det afterwork och på kvällen middag inne i Albufeira.

Panta Rhei för ankar

Gert vid rodret

Albufeiras marina, LAYA närmaste brygga till vänster