Grenada 2

Solnedgång vid vår ankarplats på Grenada

1:a Februari

Hog Island

Efter frukost halade vi upp ankaret o satte kurs mot Hog Island ca 3 Nm västerut på sydkusten av Grenada.

Viken innanför Hog island ligger skyddat mot nästan alla vindar med rev utanför som man får kryssa in igenom. Hela viken är kantad av mangrove utom en liten bit där det finns en strand med en bar. Det var vi och Runaway samt Eventyr som begav sig dit. Mycket båtar låg här så det var lite knixigt att få till en bra ankarplats.

När vi var klara tog vi jollen in till stranden för att kolla in denna. Där var det fullt pådrag och vi blev något överraskade att höra att det skulle bli bröllop där på stranden. Vi slog oss ner vid ett bord och fick vara med om ett annorlunda och färgstarkt bröllop. Det var kul att se. Men när middagen var på väg att serveras åkte vi iväg för att ge plats till alla brölloppsgäster. Musik spelades på hög nivå hela kvällen så de hade nog en trevlig fest.

Traditionella dansare ledde prositionen

Det lyckliga brudparet

Elisabeth, Anders & Thorvald från Eventyr

2:a Februari

Hog Island, promenad o kalas

Vi tog jollen tillsammans med Eventyrs besättning till en annan vik runt hörnet. Där låg en mysig liten marina som hade loppmarknad på söndagar på maringrejor som långseglare hade till övers. Gamla verktyg o reservdelar såldes billig för att hitta nytt hem. Vi köpte dock inget,för det var inget vi behövde.

Tog en promenad bland villakvarteren och döm om vår förvåning när vi hux flux var tillbaks utanför marinan i Prickly Bay. Inga långa avstånd här inte.

På kvällen bjöd vi på middag ombord på LAYA. Det blev lätthalstrad Blue Marlin som vi hade kvar i frysen. Tre varianter gjorde vi med svartpeppar, sesamfrö och paprika/chili. Serverades med Wasabi, soya, sallad och ris. Alla tyckte det var fantastiskt gott med den råa kärnan i fisken. Blev en kul kväll ombord

Träffade en "liten" larv.. ca 15 cm lång

Fisken lätthalstras i pannan

3-6:e Februari

St Georges

Vi tyckte det var dags för lite civilisation så vi begav oss in mot St Georges där vi ankrade på en fin plats på lagom jolleavstånd från staden.

Där promenerade vi runt o kollade in butiker o marknader på andra sidan av staden. När vi var här senast så förundrades vi över att det inte fanns några butiker men vi letade ju på fel ställe.

På kryssningsterminalen fanns massor av sovenir o klädbutiker. Gick ju bra att titta i men annars inget för oss.

Eventyr och Marie Magi en annan norsk båt som vi träffat innan dök upp och ankrade vid sidan av oss.

Sen kom Panta Rhei också så var vi klara att fira Independence Day

Köttmarknaden - Slakteriet!

Inga svordomar tillåts på fiskmarknaden

Kryssningsfartyg nästan mitt i stan

7:e Februari

Independence Day 40 år

7 februari är nationaldagen på Grenada. Det var detta datum de blev självständsiga från England. I år dessutom 40 årsjubileum så nu skulle det firas. Vi hade blivit rådda att vara på stadion redan kl 10.00 för firandet skulle vara på förmiddagen. Vi knatade iväg dit och in på nationella cricketstadion. Därinne var de marscher fram o tillbaks och premiärministern som höll tal i det oändliga. När firandet övergick i mer underhållning kördes det fram limosiner och alla "fina" åkte hem?! De skulle nog behöva regissera tillställningen lite bättre. Det var segt! Kul var i alla fall alla människor med sina fina och färgglada kläder.

När vi gick därifrån var allt stängt utom en bar som serverade lite dryck. Hela stan var öde och vi som hade hoppats på en folkfest. Tydligen firades det i hemmen. Spontant fixade vi till ett enkelt beachparty en stund på eftermiddagen.

Marscherande fram o tillbaks

ALLA var klädda i landets färger

Kul kille på styltor

8:e -11:e Februari

St George. Mustacherna växer...

Vår VHF radio la av helt plötsligt. En gammal SAILOR som är en riktig proffsmaskin... tråkigt! Vi fattade snabbt beslutet att köpa en ny ICOM IC-M412 med DSC och andra finesser vi aldrig haft. Den gamla stuvade vi undan för att laga den när vi kan och på så vis ha 2 st.

Den 10:e var vi alla bjudna på Mustachfest. Det var Eventyr som stod för inbjudan och vi blev 4 st båtar med tot 12 st bestättningsmän/kvinnor som hade låtit sina mustacher växa okontrollerat för att platsa. Redan kl 12.00 drog vi igång på stranden med div dryck, grill och tävlingar. Var en fantastisk trevlig dag de ordnat. För att få plats avslutades kvällen ombord på LAYA med popcorn o chips.

Vår mirakelmanick The Wirie som är en Wifiantenn som kan ge oss bättre uppkoppling flyttades upp i mesanmasten och då blev det bra mottagning.

En dag tog vi en promenad utefter Gran Anse den stora stranden. Där fick vi se när fiskarna drog not. Kul att se men fångsten kunde varit bättre. De verkade i alla fall nöjdea.

Beachparty efter firandet

Marie o Elisabeth hade odlat

På Agneta trillade den av till slut

Hasses var tunn så han kom på eget

The Wirie på sin nya plats

Notdragning på stranden

Mager fångst

12:e februari

Norrut mot Carriacou

Vår plan är att segla söderit till Tobago. Tyvärr går det inte att bekvämt segla den vägen utan vi får segla norrut till Carriacou för att få bättre vindvinkel ner till Tobago.

Detta innebar att vi fick skiljas ifrån våra vänner Anton & Anna på Panta Rhei som vi träffat många gånger sedan Portugal. Hoppas de får en fin seglats hem till Sverige igen och att vi kan hålla kontakten.

Seglatsen upp till Sandy Island där vi ankrade gick bra. När vi kom fram låg där Eventyr och Mari Magi redan på plats som bestämt. Vi passade på att ta en fin snorkeltur där vi såg en fin Spotted Eagleray och en manet som var misstänkt lik en giftig boxjellyfish.

På kvällen var det middag ombord på Eventyr. Vi tittade på bilder från mustachfesten o skrattade gott. Nu skiljdes vi från dessa besättningar också efter vår sista kväll tillsammans denna gång. Nu sätter de kurs norrut för att dra hem till Norge under sommaren och vi lovar alla att hålla kontakt.