Grenada

20:e Januari

Petit Martinique

Efter frukost bagav skepparen sig in till land för att klarera ut från Grenadinerna. Först till tullen, där jag mötten en mycket speciell tullare. Han sjöng på något obestämbart hela tiden :-) Han kollade våra papper noggrant innan han konstaterat att allt var ok. Sen var jag tvungen att ta en promenad till flygplatsen där imigration fanns. Samma procedur igen doch utan sång. Sen stämplar och så var allt klart att lämna landet.

Vi drog söderut några Nm till ett rev där vi stannade för snorkling o lunch. Tyvärr var revet helt dött. Undrar varför? Inte roligt att se.

Sen gick vi till Petit Martinique som är en liten ö som tillhör Grenada. Här är det ok att stanna utan att klarera in en natt enl cruising guiden. Vi tog en promenad på denna mysiga ö. Kändes mycket vänlig och passade på att handla lite till kvällen. Inte många gästbåtar här och det känns mycket naturligt o ärligt.

Petit Martinique

Maja, Albin, William & Simon seglar

Liten flicka o vattenmelon

21:a Januari

Carriacou

På morgonen sattes kurs mot Hillbourogh som är huvudstad på Carriacou, här hade vi tänkt att klarera in i Grenada. Liten mysig stad, men dingiebryggan var inget vidare. Hittade polisstationen och imigration. Där fick jag en bunt med papper och blev tillsagd att komma tillbaks om en timme för nu var det minsann lunch. Och tur var väl det, så vi kunde nu sitta ner i lugn o ro och fylla i alla papper. Dessutom skulle alla som skulle mönstra av LAYA fylla i ett papper de också så allt tog en bra stund på café. Tillbaks möttes jag av 3 st på imigration. Fick världens utskällning att vi lagt till på Petit Martinique dagen innan. Officeraren menade att det var att likställa med en ockupation av främmande makt. Jaja.. Lyckades att tala mej ur detta och efter en timmes stämplande begav jag mig till tullen där allt upprepade sig och jag fick betala en ordentlig slant. Sedan till hamnkaptenen och han skulle ha en peng han med. Sen var det klart och vi var nu lagligt i Grenada.

Gick runt hörnet till Tyrell bay där vi spenderade natten. Där låg våra norska vänner på Eventyr så det blev ett snack i deras sittbrunn medans vår besättning snorklade.

Svenskt låneord

22:a Januari

Grenada - St George

På morgonen när vi skulle gå ur viken gjordes ett misstag. Vi glömde att öppna sjövattenintaget till motorn och impellern gick torr o brändes upp. Tack o lov upptäcktes detta relativt direkt, så motorn hann aldrig bli varm. Segel sattes och impellern byttes under färd utan problem.

Vi hade fin segling söderut till Grenada. På vägen passerade vi Kick em Jennie som är en undervattensvulkan som ibland får utbrott. Inte denna dag, så vi kunde passera relativt nära på 1,5 Km avstånd. Detta är säkerhetsavståndet när den inte är aktiv.

På eftermiddagen anlände vi till St George som är huvudstaden på Grenada och fick en plats i den lyxiga Port Louis Marina. Skönt att komma in i marina o kunna ligga så att alla kan gå o komma som de vill. Kändes väldigt lyxigt att ta en dusch i eget duschrum där de till och med hade varmt vatten. Något vi inte haft på länge.Där finns även pool!

St George

23:e Januari

Grenada. Tull - Tull!

Den 23e gjorde alla som de ville. Hasse & Agneta hämtade sin ny beställda wifi antenn `The Wirie` som hade levererats till Grenada. Tack o lov had vi fått ett trackingnummer,  så vi spårade den till postkontoret och tullen där vi hittade den. Det var inte bara att hämta ut den utan först skulle vi skaffa en C14 blankett för att få föra in denna tullfritt i landet. Då fick vi åka tillbaks till tullkontoret på marinan för att få ett grönt papper med en stämpel på. Sedan tillbaks för att kunna hämta ut paketet mot en avgift för tull och postens hantering.

På eftermiddagen monterades denna och vi hoppas nu på kontakt med världen.

Inre hamnen St George

24:e Januari

Grenada Kryddornas ö

Vi hade hyrt en taxichaufför som hämtade oss kl 09,00 för att köra oss runt hela dagen på ön.

Drog upp efter västkusten där vi passerade små fiskebyar och fina vikar. Hela tiden guidade han o berättade om allt vi passerade. Stannade vid varenda fruktträd för att visa hur de såg ut.

Kom till en muskotnötförädling. Där vi blev visade hela verksamheten. Muskot är en stor exportvara här på Grenada. Tyvärr förstördes många muskotträd 2004 av orkanen Ivan som drog in över ön. Muskoten kommer in och delas upp i själva nöten och i det röda höljet muskotblomma. Mycket intressant att se.

Fortsatte sedan till ett romdestilleri. där vi fick se allt ifrån pressning av sockerrören till själva destilleringen över öppen eld. Produktionen var så liten så det räckte inte för export, utan denna rom Rivers Rom såldes bara på ön. Fick även provsmaka och vi var nog alla överens om att detta var den sämsta rom vi smakat! 75% alkohol med massor av finkel i kan nog närmast liknas vid raketbränsle.

Chokladfabriken var en höjdare. Vi fick en rundtur i kakaoplantagen och fick smaka på den råa frukten. Efter skörd så får denna jäsa i 6 dygn innan soltorkning. Sedan är kakaobönan klar. Därefter gör man chokladen som smakade underbart.

Uppe i bergen stannade vi vid en vattenfylld vulkankrater. Promenerade ett stycke genom djunglen till vår taxi. Lyckades att se 2 st Monaapor som lever vilt på Grenada. De var nog vana att träffa på folk för de var inte alls rädda.

På em. stannade vi vid ett vattenfall där vi tog ett dopp i det friska sötvattnet. Kändes konstigt att det inte var salt.

På det hela taget en mycket trevlig tur. Vi betalade 450 Ec för 9 timmars rundtur o guidning. ca 1100:- delat på 6 pers.

På kvällen restaurangbesök med besättningen. Fin avslutning på våra 10 dagar tillsammans.

Muskotfrukt

Muskotnöt med det röda som är muskotblomma

Muskotnötter på tork

Sockersaften jäser "angenämnt"

Eldas friskt under pannan

För att destilleras i denna antika sak

Färdig produkt. Raketbränsle...

Djungelvandring

Monaapor i bergen

Vattenfall

25:e Januari

Prickly Bay

Maja & Simon drog redan kl 05,30 för att hinna med flyget hem till Sverige och Albin och William mönstrade av LAYA. De fortsatte på en annan svensk båt S/Y SOLEA som skulle ta dem upp till St. Martin.

Vi bunkrade upp med lite käk och drog 4 Nm runt sydvästra udden och in i Prickly bay. Där ankrade vi så nära restaurangen De big Fish som har en dingiebrygga som vi vågade för vi skulle lämna in utombordaren och ville inte ro så långt. Prickly bay är en stor vik med massor av båtar ankrade. En del ligger här väldigt länge, ibland årsvis.

Gratinerad lobster

26:e Januari - 1:a februari

Prickly bay

Vi hittade en datoraffär halvvägs in till St George vid ett supermarket. Lämnade in den trasiga datorn där för att byta skärmen som skall ta 7-10 dagar.

Köpte nya batterier till ankarspel & bogpropeller på Budget Marine. Detta blev väl inte som vi tänklt oss. Tog 4 dagar innan vi fått batterierna. De skulle laddas och kollas så de var ok innan leverans. Varje gång vi kom o skulle hämta dem så hade de glömt att ladda dem o dessutom var otrevliga, något som tyvärr flera seglare också talade om. När de tillslut levererades var de skitiga och fulla av lera. Nä! Vi rekomenderar Island Waterworld inne i St George istället som var en trevlig marinbutik.

Utombordaren lämnades in och servades så snabbt att vi inte behövde ro en enda gång dessutom till ett helt OK pris.

Vi träffade Stefan & Bia på Runaway som kommer från samma hemmaklubb som oss.. JSS. De har varit ute i 2,5 år och seglat utefter sydamerikas kust. Kul att träffas efter så lång tid o höra skepparhistorier.

Det var en hel del kompisbåtar här. Norska båten Eventyr, Kalixbåten Nymphea Alba och Lady Anila.

På fredagen var det happy hour inne på marinans bar. Innan denna blev vi bjudna på middag ombord på Eventyr. Under kvällen beslutades att vi, Eventyr & Runaway skulle dra runt till Hog Island dagen efter för att byta miljö.