Söderut i Grenadinerna

11 - 14 Januari

Young Island Cut

En intressant sak som hände innan vi lämnade marinan var att vi skulle tanka diesel. Priserna på diesel  här på macken är ca 13.33 EC/imp Gallon. När vi frågade runt innan på Bequia så skulle båtarna som kör runt och erbjuder diesel direkt vid båten ha 18,25 EC/Gallon. Lite dyrare kan tyckas men de skall väl leva de också. Som tur var så frågade jag om det var imperial (4,5 lit) eller US (3,7 lit) gallon. Det visade sig att båtarna säljer diesel på US gallon men säger bara gallon i priset. Lätt att bli lurad. Priserna är i svenska kronor 7,20/lit respektive 11.98/lit. Priserna på marinan var helt ok och glatt kunde vi fylla tankarna.

Vi kände däremot att det var för dyrt att ligga kvar i marinan. Över 130 EC dollar per natt. Så vi gick bort till sundet mellan fastlandet och Young Island och fick ta en boj för 50 EC istället. Mycket pengar det också men i alla fall ett bättre alternativ.

Young Island är en liten hotellö som ligger vackert ett par hundra meter söder om St Vincent. Detta är en exklusiv resort där man kan hyra hela ön med fdess 57 bäddar. Tydligen brukar Bill Gates göra detta ibland, men han var inte där nu annars hade vi nog sagt ett o annat om Windows 8:(

Här låg vi fint några dagar och kunde pyssla med LAYA och ta promenader i land.

Vi hittade ett öppet wifinät så ibland kunde vi till och med se svensk TV . KUL!

LAYA i Young Island cut

Liten ö i närheten

15:e Januari

Ny besättnig - Bequia

På förmiddagen mönstrade vår nya besättning på. 4 st svenska ungdomar Albin, Maja, Simon & William. De skall vara med i 10 dagar ner till Grenada. Skall bli kul att utforska Grenadinerna tillsammans med dem.

Efter de kommit ombord satte vi kurs mot Bequia. Fin översegling med lagom vind för en gång skull. Väl framme så fanns det en bra ankarplats bredvid Panta Rhei som låg på vår gamla plats där vi visste det fanns ankarfäste. Ankaret bet direkt och efter vår ordinarie kontrollsnorlking kunde vi slappna av.

Vi åkte in till tull o imigration o officiellt skrev på dem ombord. Så många stämplar o signaturer o papper.. Haha! Ja de ser ju till att hålla sig sysselsatta i alla fall.

På kvällen blev det grillad fläskfilé med klyftpotatis o kryddig sås. Gott :-)

Maja, Albin, William & Simon

Mycket papper o stämplar

Fina stränder på vår vandring

15:e Januari

Turtle Sanctuary

Idag tog vi en långpromenad på Bequia. Målet var en sköldpadds uppfödning som ligger på norra delen av ön på vindsidan. Vi fick en fin vandring dit och kunde se delar av ön som vi inte sett innan. Flera fina vikar passerades på vägen. Väl framme så fanns det en man som tog hand om skölpaddorna från när de grävde sig upp ur sanden och födde upp dem under 5 år innan de släpptes ut i det fria. De små var ju jättefina dock fattade vi inte varför han behöll dem så länge i sina sterila bassänger.

På vägen hem tittade vi in på ett litet hotel och köpte en dricka. De hade fina lampkronor och inredning gjort av drivved.

Hemma igen så passade besättninmgen på att käka lunch på restaurangen precis vid vår båt. Tyvärr fick tre av dem en histaminförgiftning av tonfisk de åt. Blev illröda i skinnet, huvudvärk, illamående... Detta är en rätt vanlig matförgiftning som kan bildas i tonfisk och liknande fiskar. Det beror på en bakterie som utvecklar histamin när fisken förvaras för varmt. Kan ha hänt på fiskebåten redan och behöver inte ha hänt på krogen. Tack o lov gick det över på några timmar.

På kvällen blev det filmkväll till middagen.

Näckrosor i en liten damm

Små skölpaddor ca en vecka gamla

Större paddor på uppfödning!?

16:e Januari

Tabago Cays

Tobago Cays är ett naturreservat som ligger öster om Union Island. Känt för sina fina korallrev, sköldpaddor och vacker natur. Hit satte vi kosan tidigt denna morgon. Vi hade fin segling ner dit, och anlände vid kl 13.00. Ankrade bredvid Panta Rhei och en anna svensk båt Galicia som hade anlänt hit dagen innan.

Direkt satta alla sig i jollen och vi började en blöt och skumpig färd till sköldpadds reservatet. Det är en bit som är avlyst för båtar där sköldpaddorna skall få simma ifred. Vi såg flera stycken som simmade runt och betade av sjögräset på botten. Lyckades få rätt bra videofilm av dessa.

Sedan hade vi en träff med de andra svenska båtarna där deras besättningar låg o slöade på en strand bredvid våra båtar. Vi beslutade att om vi kunde pruta ner priset på barbeque på stranden så var vi intresserade. Ordinarie pris var 120 EC för grillad lobster. Anton vår förhandlare lyckade att pruta ner grillad snapper till 50EC. Smakade kanon under stjärnorna tillsammans med mycket goda tillbehör

Video från snorkling med sköldpaddor

Lampkrona och spegel av drivved.

Maja & Albin

Grillad Red Snapper - Mums

17:e Januari

Snorkling och Union Island

Efter frukost fördelade vi oss i de tre jollarna vi hade tillgång till och drog iväg ut till revet. Mycket vind o vågor så alla var blöta redan innan de hoppade i. Snorklingen var helt OK och några såg två stycken hajar. Vi såg en Baracuda och en stor Tryckarfisk. Sikten var fin och djupet på insidan revet ca 4.5 meter.

Tillbaks på LAYA igen passade vi på med lite mer snorkling bredvid båten och lunch. Sedan beslutades att vi skulle hala upp ankaret och dra över 4 Nm till Union Island där vi droppade ankaret i bukten. På kvällen barbesök inne i land, det var ju lördag...

Panta Rhei med Anna & Anton

18:e Januari

Union Island

Vi hade draggat lite under natten så vi ankrade om efter frukost. Besättningen drog in till ön för att utforska denna. Panta Rhei och Galicia anlände från Tobago Cays och ankrade bredvid oss.

Vi tog en promenad inne i samhället o kollade in detta lite bättre. Här är priserna mycket dyra. en liter juice från koncentrat över 22:-. Detta pga långa transporter och naturligtvis turister som betalar. Lite sömnigt så här på söndagen stan var tom på människor blir nog mer folk ute i kväll.

Efter middagen for vi in till en bar för att få tag i internetuppkoppling. Vi behövde lägga ut en videofilm på youtube bla. Vår besättning stannade hemma på LAYA och kollade på film men besättningarna från Galicia och Panta Rhei mötte upp och det blev en trevlig kväll tilsammans med dem i den fortfarande öde byn.